יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

הוא משלנו

אבנר פז צוק, בן קיבוץ עין השלושה, הוא קצין החינוך הראשי החדש בצה"ל. נסענו לעין השלושה לשמוע על הקצין הבכיר, שלדבריו הקיבוץ הוא חלק מרכזי בתבנית נוף מולדתו נגה גדג'


אומרים שקרקע משובחת מצמיחה גידולים משובחים, ואין עדות טובה לכך ממינויו של אבנר פז צוק (פצ'וק) בן קיבוץ עין השלושה לקצין חינוך ראשי של צה"ל.

לכבוד המינוי נסענו לעין השלושה לשוחח עם אמו של תת-אלוף פז צוק, על הילד שהיה והקח"ר שיהיה.
בביתה הקטן והעמוס תמונות של הילדים והנכדים מקבלת את פנינו חיה פצ'וק בחיוך של גאווה. "אבנר נולד בקיבוץ", מספרת חיה, "הוא מהמחזור הראשון שעשה בגרות מלאה ב'מעלה הבשור'. אחרי שנת שירות בנוער העובד התגייס ליחידה מובחרת ואחרי השחרור למד בטכניון. לקראת סיום התואר פנו אליו מהצבא וביקשו שיחזור לצה"ל. הוא חזר לשרת ביחידה הטכנולוגית של המודיעין ובסופו של דבר מונה למפקד היחידה. לאחר סיום תפקידו ביחידה הטכנולוגית היה ממקימי יחידת הסייבר במודיעין שלבסוף עמד בראשה. לפני כמה חודשים הודיע אבנר לרמטכ"ל שביוני הוא יפרוש מצה"ל. אבל לרמטכ"ל היו כנראה תוכניות אחרות".


"תמיד היה מנהיג". 
תת-אלוף אבנר פז צוק עם הרמטכ"ל בני גנץ ועם אמו חיה פצ'וק
צילום: דובר צה"ל
איך נודע לך שהוא התמנה לקצין חינוך ראשי?"לפני כמה חודשים מצלצל הטלפון ואבנר על הקו. אמר לי 'אמא, עכשיו אני יוצא מפגישה עם הרמטכ"ל. הוא הציע לי להיות קצין חינוך ראשי ואני הסכמתי'".

התרגשת?
"מאוד. חינוך תמיד היה חשוב לו. הוא אמר שהתפקיד היחיד שבשבילו הוא מוכן להישאר בצבא זה קצין חינוך ראשי. גם כשהוא היה מפקד, אם חייל היה בבעיה הוא היה מדבר איתו ודואג לו. ביחידת הסייבר הוא יזם תוכנית במסגרתה נשלחו חיילים מהיחידה ללמד בבתי ספר תיכוניים בפריפריה על מנת שכשהתיכוניסטים יתגייסו הם יוכלו להשתמש בידע הזה בצבא. פעם הוא אמר שהחבר'ה בצבא לא יודעים בכלל שיש נגב, לא יודעים מה זה גידולים, מה זו חקלאות, הוא אמר 'אני רוצה שידעו שיש עוד מקומות חוץ מתל אביב וחיפה', אז הוא ארגן שישה אוטובוסים של חיילים שהגיעו למועצה שלנו וסיירו וראו מה יש פה".

כשהוא היה ילד חשבת שהוא יגיע כל כך רחוק?"הוא תמיד היה מנהיג. הקבוצה שלו בקיבוץ הייתה חבורת שובבים, והוא ארגן את כל הילדים למעשי קונדס.
מה שהוא אמר כל הילדים עשו. פעם הוא הבחין שהאורות במרפסות של החדרים בקיבוץ דולקים, וגייס את כל
הילדים שעברו וכיבו את החשמל בכל המרפסות בקיבוץ".

אחראי ורציני
הוריו של אבנר, דוד ז"ל וחיה פצ'וק, נמנו עם קבוצת המייסדים של עין השלושה. הם הגיעו לישראל מארגנטינה ומאורוגוואי עוד לפני קום המדינה, לחמו במלחמת השחרור ולאחריה הקימו קיבוץ חדש על גבעה 112 בנגב המערבי. "לא היו מים, גרנו באוהלים ללא ריצוף ועבדנו בעבודות דחק בקרן הקיימת", מספרת חיה, "סבלנו מפדאיונים, הפגזות, פגזים ומוקשים. אך לאט לאט המשק גדל, פיתחנו חקלאות ענפה ומודרנית, יש לנו רפת מניבה, מפעל מצליח, ובעיקר - ילדים מוצלחים".בעין השלושה גאים מאוד בבן הקיבוץ שעושה חיל. "הוא היה ילד אחראי ורציני", נזכרו חבריו. בעלון הקיבוץ פורסמה מודעה גדולה בעמוד הראשון: "אנו נרגשים וגאים, אבנר פז צוק נתמנה על ידי הרמטכ"ל לקצין חינוך ראשי של צה"ל, והועלה לדרגת תת אלוף. כל הכבוד לך!!!".אבנר עצמו מייחס חשיבות גדולה למקום ממנו בא. "אומרים שהאדם הינו תבנית נוף מולדתו. בראייתי, אין ספק שקיבוץ עין השלושה - המקום, האנשים, הערכים - שבו נולדתי וגדלתי, הינו חלק מרכזי בתבנית נוף מולדתי", כתב קצין החינוך הראשי החדש לאחד מחברי הקיבוץ.

תגובות: