יום ראשון, 8 בדצמבר 2013

מגיע לבאר שבע?

איך לא חשבו על זה קודם - קבוצה בפייסבוק שמחברת בין נהגים לטרמפיסטים באשכול חוסכת לתושבים רבים זמן וכסף. ולא פחות חשוב - מאפשרת להם לעזור זה לזה  • בר צ'פט 

"מישהו חוזר מבאר שבע למועצה בשעה הקרובה"? "אני יוצא היום בחמש לתל אביב", "נוסע כמעט כל יום למכללת ספיר". הודעות ברוח זו גודשות את קבוצת הטרמפים של אשכול, בה מי שיוצא או חוזר לאזור ברכב יכול ליצור קשר עם מי שמעוניין גם הוא לנסוע לאותו כיוון. יותר ויותר אנשים במועצה מעיפים מבט במחשב לפני שהם יוצאים לכיוון תחנת האוטובוס, ורבים עוד יותר מפרסמים את יעד נסיעתם ומציעים טרמפ לכל המעוניין.
קבוצת הפייסבוק 'טרמפים במועצה אזורית אשכול - כי גם לנו מגיע', נפתחה לפני שנה ונועדה להקל על ציבור הנוסעים תושבי המועצה. הכוונה הייתה שבאמצעות הקבוצה ייצרו התושבים קשר אחד עם השני, יצטרפו זה לזה לנסיעות משותפות וכך יחסכו זמן וכסף, ואף יעזרו זה לזה.
את הקבוצה הקים שגיא חזן ממושב יתד, שהביא את הרעיון מאוניברסיטת בן-גוריון בה הוא לומד. "תרבות הטרמפים אצלנו באוניברסיטה מאוד מפותחת", אומר שגיא, "יש לנו קבוצת טרמפים בפייסבוק וגם לוחות טרמפים שמתפרסמים באתרי האינטרנט של האוניברסיטה. ראיתי את ההצלחה האדירה ואת הביקוש הגבוה לנסיעות משותפות וחשבתי שאותו הדבר יכול וצריך לקרות אצלנו באזור".
שגיא תפס יוזמה, פתח קבוצה בפייסבוק וקרא לאנשים לפרסם לאן הם נוסעים או רוצים לנסוע. בתקופה הראשונה ההיענות הייתה נמוכה. לא רבים הצטרפו לקבוצה והיא בקושי השיגה את מטרתה. מי שבא לעזרה הוא אחיו של שגיא, אורן חזן בן 18, "הייתי מאוכזב מכך שמעט אנשים נחשפו לקבוצה ואלה שהכירו אותה לא התייחסו אליה יותר מדי ברצינות", הוא אומר. אורן התחיל להפעיל את הקבוצה, ולאט לאט היא החלה לצבור תאוצה. כיום מונה הקבוצה 240 חברים וחברים חדשים מצטרפים אליה מדי יום. תושבים רבים מכל היישובים יוצרים קשר אחד עם השני דרך הקבוצה למטרת נסיעה
משותפת.

נוסעים יחד לכדורגל

רוב הטרמפים הם לבאר שבע, אופקים או תל אביב, אבל יש גם הצעות ובקשות לנסיעות לצפון, לערבה ואפילו למשחק כדורגל מסוים או פסטיבל ספציפי. לעיתים בעל הרכב מבקש מהנוסעים המצטרפים לשלם סכום כסף קטן כהשתתפות בהוצאות הדלק, ולפעמים הטרמפים מוצעים ללא כל תמורה. "כיף לראות את שיתוף הפעולה בין התושבים ואת העזרה ההדדית", אומר אורן, "אני באופן אישי תפסתי עשרות טרמפים שהקלו עליי מאוד בדרכים".
תום אלון ממושב תלמי יוסף לומד באוניברסיטת בן-גוריון ונוסע הרבה על קו באר שבע-תלמי יוסף. תום נוהג להודיע בקבוצה לפני שהוא יוצא לנסיעה, ואוסף איתו מדי פעם תושבים שרואים את הפרסום ומבקשים להצטרף. "קבוצה כזו חשובה מאוד, בעיקר במקום מגורים כמו שלנו עם בעיה קשה של תחבורה ציבורית זמינה", אומר תום, הרעיון נחמד מאוד וטוב לכל מי שמתקשה בניידות מיידית".
ניבה מינקר מניר יצחק גרה בבאר שבע בשלוש השנים האחרונות. החודש היא זפזפה בקבוצת הטרמפים וראתה פרסום שמתאים לה בדיוק. "רציתי להגיע לקיבוץ כדי לבקר את ההורים, ראיתי את הפרסום בקבוצה ואמרתי 'וואלה מגניב'. זו שתפסתי איתה טרמפ  לא דרשה ממני השתתפות כספית, אבל כמובן שהייתי מוכנה להשתתף אם היא הייתה רוצה". ניבה חושבת שתיעזר בקבוצה עוד פעמים רבות: "ללא ספק זה עדיף על אוטובוסים, בעיקר בסופי שבוע שהשעות של התחבורה הציבורית לא סדירות ונוחות".
בין הפעילים הבולטים בקבוצה נמצא גם ניצן שיינס מען הבשור. לניצן נסיעות רבות לכיוון באר שבע והמרכז ובחזרה, אותן הוא מציע תמורת השתתפות בהוצאות הדלק. "כשמצטרפים אליי לנסיעות ארוכות אני מבקש תשלום סמלי כדי לכסות חלק מעלויות הנסיעה", הוא אומר, "הקבוצה עוזרת להרבה אנשים, אבל כדאי לייעל את הפרסומים - לפרסם מספיק זמן לפני הנסיעה, ולציין בדיוק לאן נוסעים ומתי".

אין תגובות: