יום שישי, 10 בינואר 2014

לפרוש כנפיים ולעוף

מופע חדש של 'תיאטרון הנגב' מפגיש את ג'קי ממן מרעים ורועי גולן מסעד בערב מחווה לשמוליק קראוס. איסי ממנוב שוחח איתם על המופע

'תיאטרון הנגב' מעלה מופע מוזיקלי המבוסס על שירי שמוליק קראוס. במופע 'אחרי עשרים שנה' מביא ג'קי ממן מרעים את הגרסה שלו לשיריו של קראוס. בהופעה שותפים גם רועי גולן מסעד (קלידים), יניב שלו (גיטרה בס) ושלומי רשלבך (תופים), ומופעים ראשונים כבר התקיימו בתל אביב ובשדרות.
למה שמוליק קראוס?
ג'קי: "קראוס כתב מוזיקה מקסימה לטקסטים עמוקים ומרגשים. סקרנה אותי מאוד הניגודיות שנוצרה בין הביוגרפיה שלו כאדם אלים לבין הרוך והרגישות שבאו לידי ביטוי במנגינות שחיבר ובשירתו".
מה עם השאלה המוסרית, למה דווקא אמן שאישיותו שנויה במחלוקת?
 ג'קי: "אני מתייחס לשמוליק קראוס כמו שהוא, גם לדרכו היצירתית וגם לאישיות השנויה במחלוקת שלו. עניין אותי למה הוא היה צריך את האלימות? איך הוא הגיע אליה? אני יודע שהוא התחרט עליה ועל היחס לילדים שלו".
רועי: "הוא לא שונה מהרבה יוצרים אחרים שנויים במחלוקת. אני עוסק ביצירה שלו ולא אוהב את הדרך שבחר בחייו האישיים. אני לא שופט אותו אך כאדם דתי יש לי קושי עם דרכו האישית. בחסידות נאמר 'ניגון לא מקבל טומאה', היצירה שיצאה לאוויר העולם מתנתקת מחבל הטבור".
רועי, איך אתה משלב את הדת עם המוזיקה? איך זה להיות מוזיקאי דתי?
רועי: "אני גם גר בפריפריה, אז מה? אלו בעיקר קשיים טכניים של מרחק וזמן. אני רואה שמלהקים נגנים דתיים לפרויקטים שנוגעים במוזיקה יהודית ואני מאוד שמח לכל הצעה שמוציאה אותי מהנישה, שאינה מגדירה אותי מתוך הכיפה שעל ראשי. אני עוסק גם במוזיקה יהודית כחלק מעיסוק בזהות שלי אבל לא רק. השאלה העיקרית היא האם החומר מספיק מעניין. ג'קי הוא גם איש שיווק הוא ידע את המשמעות של הבחירה בי, ידע שאני לא מופיע בשבת, ובכל זאת הוא בחר בי וויתר על הופעות בימי שישי. זה מאוד מחמיא לדעת שרוצים אותך למרות הקשיים".
כמה מקום תופסת המוזיקה בחיים שלכם?
ג'קי: "אני עוסק במוזיקה מתוך בחירה ולא מצורך כלכלי. בבחירה הזאת הפכתי למוזיקאי מפונק, אני לא מתפשר במוזיקה ואני עושה רק מה שאני אוהב. אני מקפיד שהאהבה שלי למוזיקה לא תתקלקל בגלל כל מיני קשיים שאינם קשורים למקצוע. כל חיי עסקתי במוזיקה. זו החלטה שאני מאוד שלם איתה".
רועי: "הגעתי לקיבוץ סעד לפני 11 שנה כסטודנט לרפואה. בשלב מסוים הגעתי למסקנה שהרפואה לא מספיק חשובה לי. התחלתי לקחת קורסים במוזיקה והבנתי ששם אני רוצה להיות. הלכתי ללמוד ברימון והפכתי את זה למקצוע. כשנולדו הילדים, שלושה ברוך השם, הבנתי שאני חייב לאזן את חיי עם שעות קבועות והלכתי ללמוד מנהל עסקים והנהלת חשבונות. היום אני משלב חצי משרה בהנהלת חשבונות וחצי משרה במוזיקה, וזה בהחלט מאפשר לי לבחור פרויקטים".
האם יש למקום שאתם גרים בו השפעה על המוזיקה שלכם?
"סקרנה אותי הניגודיות שבו". ג'קי ורועי במופע
רועי: "גרתי באזור המרכז די הרבה זמן, ואני לא ממש מתגעגע. כשאתה גר במקום כמו שלנו יש רוגע, יש שלווה ויש את היכולת לשים את היצירה במרכז".
ג'קי: "יש משמעות עמוקה להחזיק גיטרה על צלע הר במדבר. יש חיבור רוחני שלא זקוק להסבר בין מקום לנגינה ותפילה". 

אין תגובות: