יום חמישי, 6 בפברואר 2014

לשיר זה כמו להיות הבשור

הכוכב הבא במוזיקה הישראלית יגיע אולי מאשכול - כפר נוער לאמנויות הבמה עומד לקום ממש פה, וכבר בשנה הבאה • עפרה בן נתן

קולות שיר ונגינה יעלו בקרוב מאשכול, וצלילי פסנתר וחלילים ימלאו את המועצה. בימים אלו עובדים במרץ על הקמתו של כפר נוער לאמנויות הבמה שייפתח באשכול בשנת הלימודים הקרובה, ספטמבר 2014. כפר המוזיקה, 'ביכורים' שמו, ימשוך אליו חניכים מכל הארץ, שיבואו לכאן ללמוד מוזיקה ומפה יפיצו את כישרונם ברחבי הארץ והעולם.
מאחורי הקלעים של כפר המוזיקה פועלים אנשים רבים. נפגשתי עם שלושה מהם - איתי דקל-חן (29) אחראי על התוכן והצוות המוזיקלי, אחיו שגיא דקל-חן (25) המנהל הלוגיסטי של ההקמה, ותמר קדם (25) המנהלת החברתית של הכפר - שסיפרו לי בהתרגשות על הדבר הגדול שהולך לקום באשכול.
הכל התחיל כיוזמה של יונתן דקל-חן מניר-עוז, אבא של איתי ושגיא. איתי למד בנעוריו מוזיקה בתיכון לאמנויות 'תלמה ילין' בגבעתיים, דבר שהצריך ממנו להיפרד מההורים בקיבוץ ולעבור לגור אצל סבא וסבתא. כך, לפני כעשור, צץ החזון. חלפו שנים, והזדמנות להגשים את החלום נקרתה כאשר מוסד 'מעלה הבשור' נסגר והמתחם היפה התפנה. "היה לנו ברור שיש מחסור ארצי בבתי ספר למוזיקה, אז למה לא אצלנו בנגב?", אומר איתי.
 מי ילמד בכפר המוזיקה?
"בני נוער מכל הארץ. כפר הנוער פונה לילדים שחולמים מוזיקה ומחפשים דרך לממש את הפוטנציאל המוזיקלי שלהם. החניכים יחיו בכפר בתנאי פנימייה וילמדו בבוקר ב'נופי הבשור'. גם בפני ילדי אשכול הדלת פתוחה, אם יסכימו להתגורר עם שאר הילדים בתנאי פנימייה.
"אנו מחפשים נוער שמבחינה גאוגרפית אין לו את האפשרות לקבל חינוך מוזיקלי משובח או שמבחינה כלכלית נבצרה מהם ההזדמנות. נאתר ונמיין תלמידים בעלי פוטנציאל ומוטיבציה".
תמר מספרת שבקרוב יחל תהליך בחירת התלמידים. "נתחיל בקטן", היא אומרת, "30 תלמידים, בנים ובנות. קהל היעד שלנו הוא נערים ונערות שלומדים היום בכיתה ח' ו-ט'. תוך 5-4 שנים נגדיל את מספר החניכים ל 120- עד 150".
חניכי הכפר ילמדו גם לימודים רגילים?
"כמובן. החניכים ילמדו ב'נופי הבשור' יחד עם שאר תלמידי בית הספר וייגשו לבגרות מלאה. אחרי הלימודים בבית הספר הם ילמדו מוזיקה בכפר. החניכים ייגשו לבגרות במוזיקה הכוללת 15-10 יחידות, ומגמת המוזיקה שתוקם ב'נופי הבשור' תהיה פתוחה בפני כל תלמידי בית הספר. בעתיד ייפתחו בכפר גם מגמות מחול ותיאטרון".

מוזיקה כדרך חיים

התוכנית האמנותית נבנתה יחד עם 'תלמה ילין', 'רימון' והאקדמיה למוזיקה בירושלים. חניכי הכפר יקבלו בנוסף לחינוך מוזיקלי גם העשרה בתחום אמנויות הבמה וספורט, וישתתפו בפרויקטים של התנדבות קהילתית. בחופש הגדול ייפתח הכפר למסגרות נוספות כמו אירוח קייטנות מוזיקה.
"השאיפה שלנו היא שהתלמידים יהפכו בבגרותם לאמנים מוערכים בזכות עצמם שחוזרים ליצור בפריפריה ולא נעלמים לערים המרכזיות ולעולם הגדול", אומר איתי.
"אנחנו לא מחליפים מסגרות מוזיקליות שקיימות במועצה כמו האולפן למוזיקה או 'הבית הירוק'", מוסיף איתי, "המטרה שלנו היא לעבות את המערך המוזיקלי ולא להחליפו. עבור חניכי הכפר המוזיקה תהיה דרך חיים, הגשמה עצמית ומיצוי היכולות יום יום, שעה שעה. בעתיד יש אפשרות שהכפר ירחיב את פועלו למכינה בתחומי היצירה ולכפר סטודנטים. מדובר במהלך שעשוי לשנות את פני התרבות באשכול מקצה לקצה".
איך מקימים פרויקט כזה גדול?
שגיא: "אנחנו לא לבד. קיבלנו תמיכה ענקית מקק"ל אנגליה והחטיבה להתיישבות, ותהליך ההקמה של הכפר נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך, המועצה ו'נופי הבשור'. תקצר היריעה מלהודות לכל מי שתומך ומעודד את הקמת הפרויקט. נזכיר במיוחד את מנהלת אגף החינוך במועצה יעל אדר, מנהלת 'נופי הבשור' זמירה בן יוסף, ראש המועצה חיים ילין, הנהלת חברת 'מעלה הבשור', מהנדס המועצה מוטי לבאן, ראש האגף האסטרטגי בעז קרצ'מר ומנהלת העמותה לקידום תושבי אשכול מאיה בונה. כל מי שמעוניין להצטרף ולתמוך יתקבל בברכה".
פרטים נוספים אפשר למצוא באתר bikurim.org, בפייסבוק 'ביכורים' ובמייל kfarmusica@gmail.com