יום שלישי, 4 במרץ 2014

יש כבוד

תיאטרון השפם מעלה החודש את המחזמר 'קזבלן' בהשתתפות 24 בני נוער מהמועצה • בר צ'פט

לאחר חמישה חודשים של חזרות ועבודה קשה יעלה בשבוע הבא על בימת אולם אשכול המחזמר 'קזבלן' של תיאטרון השפם.
תיאטרון השפם הוקם במועצה לפני יותר מעשר שנים על ידי המחלקה לשירותים חברתיים המפתחת תכניות מגוונות בתחום הנוער. התיאטרון מופעל כתכנית ייחודית שמטרתה לאפשר לבני הנוער להביא לידי ביטוי את כישוריהם ועולמם הפנימי בדרך יצירתית-אמנותית.
אל הפרויקט הצטרף מדור הנוער של אגף החינוך, וביחד נוצר השנה פרויקט יוצא דופן. "השותפות של שני הגופים מוכיחה את יתרונותיה בכל שלב", אומרת תמר אורבך-אבני, מנהלת האגף לשירותים חברתיים, "לדוגמה ההצטרפות של 'הבית הירוק' מאפשרת מעורבות פעילה של נערים מוזיקליים וליווי במוזיקה חיה בחזרות ובהופעות".

שאלות של זהות

תיאטרון השפם ישתתף השנה בפסטיבל הנוער הארצי בבת-ים, שם יתמודד מול 12 בתי ספר שונים בארץ וייצג את המועצה שלנו בכבוד גדול. שמו של התיאטרון – השפם - ניתן לו על שם שפמו הבולט והמוכר של יעקב אמסלם ממושב יבול, הבמאי והמלווה של התיאטרון. בכל שנה יוזם יעקב הצגה אחרת שתתאים לילדי הקבוצה הנוכחית. השנה מעלה התיאטרון מחזמר מיוחד שהוא אחת מן ההפקות המרשימות של התיאטרון מאז נוסד.
"עבדנו השנה עם קבוצה גדולה במיוחד של 25 משתתפים", מספר יעקב, "בשל גודל הקבוצה החלטנו להרים הפקת מחזמר אשר תשלב בתוכה הרבה ריקודים, שירים, משחק וכמה שיותר התבטאות על הבמה".
המחזמר משתלב בתכנית השנתית של משרד החינוך שסיסמתה היא 'האחר הוא אני'. העיסוק במחזמר, העוסק ביוצא מרוקו המתאהב בבחורה אשכנזייה, זימן שאלות סביב נושא הזהות האישית מול האחר.
"במהלך העבודה על המחזמר מצאנו את עצמנו מדברים על אזרחות, היסטוריה ועוד נושאים שקשורים לחברה הישראלית ולבני אדם בכלל" מספר יעקב, "מונחים כמו 'תרבות', 'קיפוח' ו'פערים' הסתובבו בחלל האוויר כל הזמן. הנושא של 'קזבלן' הביא אותנו לעסוק בשאלות 'האדם האחר והשונה', ובמהלך ההצגה שילבנו קטע כתיבה ייחודי ומעניין שעוסק בנושא הקיפוח והשיח בין אשכנזים למזרחים".
שחקני תיאטרון השפם בחזרות ל'קזבלן
 המון גורמים מעורבים בהפקה...
"נכון. לאט לאט זכינו לגלות שמתיאטרון נוער הפכנו לפרויקט קהילתי גדול עם מעורבות מפרגנת של המון אנשים מסביב, שנמצאים כאן בשביל הצלחה גדולה ומשותפת".
רות אופיר מהמחלקה לשירותים חברתיים היא עובדת סוציאלית קהילתית שבשנתיים האחרונות מלווה תהליכים קהילתיים במועצה. השנה היא לקחה חלק בפעילות של תיאטרון השפם והעניקה לו פיקוח וליווי חברתי צמוד. "התיאטרון מאפשר שילוב ילדים מוכשרים ורגישים בעלי צרכים חברתיים כאלה ואחרים במסגרת המשחק והבמה", אומרת רות, "התיאטרון הוא מסגרת מאוד טובה ומוצלחת לביטוי עצמי, החל מעבודה קבוצתית משותפת ועד לרכישת ביטחון עצמי".
איך הייתה עבורך העבודה עם השחקנים הצעירים?
"בעבודה איתם היה מדהים לראות כל פעם מחדש את השיחות המעניינות שהתפתחו בין ילדי הקבוצה, ואת השיח הנעים שנוצר בדיונים על נושאים רגישים ושנויים במחלוקת. הצלחנו ליצור שיח רציני מאוד סביב נושא המושב והקיבוץ שמאוד קרוב לכל ילדי הקבוצה, ותפיסות עולם על מי זה בעצם האחר בעיניי".
"השנה גם בולטת במיוחד מעורבות הורי הילדים, אשר מלווים את הפרויקט ומעורבים בו באינטנסיביות מתחילתו ולאורך כל הדרך. לדוגמה, בסוף השבוע שלפני הצגת הבכורה התכנסו ההורים לצבוע ולהכין את התפאורה. הכוונה היא להמשיך במסורת השיתוף והשותפות בין גורמי המועצה ובינם לבין הורי הנערים".

כבוד הדדי

הדס ברוזה, תלמידת כיתה ט' משדה ניצן, משחקת באחד התפקידים הראשיים בהצגה. היא נזכרת בחודשי העבודה הקשה שעברה הקבוצה ומספרת בעיקר על כבוד הדדי זה לזה ועל שיתוף פעולה. "האווירה מדהימה ומאוד כיפית. נחמד לראות שכולם תומכים בכולם ומעריכים אחד את השני. במהלך לימודי המשחק היינו צריכים להביע דעות אישיות ולהיפתח אחד לשני. הכל התנהל באווירה נחמדה וקלילה בלי התנשאות בכלל".
סיוון קיסין מכרם שלום משחקת בתיאטרון ה'שפם' כבר ארבע שנים. השנה היא הנציגה היחידה משכבה י"ב, בעלת הניסיון הרב ביותר בקבוצה. "בהצגה יש לי שני תפקידים גדולים. אחד מהם הוא להסביר לצופים איך למעשה הבעיות החברתיות שמועברות בהצגה על הבמה, מתקשרות לחיים החברתיים שלנו בארץ'".
אז נראה כי סוף סוף נמצאה תשובה לשאלה ששאל קזבלן כבר לפני 60 שנה – למי למי יש יותר כבוד? אין ספק שלתיאטרון השפם.