יום שני, 5 במאי 2014

לתקוע יתד

עשרות משפחות עתידות להצטרף למושב יתד, הראשונות שבהן כבר בדרך. עפרה בן נתן ביקרה במושב שעומד להכפיל את גודלו ושוחחה עם המושבניקים הוותיקים והחדשים

הטרקטורים שעובדים במושב יתד לא נחים לרגע. בימים אלו החל שיווק המגרשים בהרחבה החדשה, ובמושב מחכים למשפחות החדשות שיגיעו.
את ההרחבה הקהילתית ביתד בונה ומשווק היזם מרטין סיאורנו, והיא מיועדת גם לבני ובנות המושב וגם לנקלטים מבחוץ. "אנשים מגיעים מכל הארץ", מספרת מוריה רוזני, מנהלת משרדו של היזם, "קוסם להם לבנות בית פרטי עם גינה, ביישוב עם איכות חיים, שקט ומרחבים פתוחים. את כל הקסם הזה לא ניתן להשיג במרכז, לא במחיר כזה".
לימור ראובני, הבת הבכורה של מושב יתד, מבקשת להדגיש שהצמיחה הדמוגרפית באה גם מבפנים ולא רק מבחוץ. "דור ההמשך של יתד החליט להשתקע ולבנות את ביתו במושב", היא אומרת.
את שמחה מההגדלה הצפויה של המושב?
"בטח. בקרוב יגיעו משפחות חדשות למושב ואני באופן אישי מאושרת מכך. מדובר בכך שלילדים יהיו יותר חברים וחברות לשחק איתם, תהיה תנופה של חיי חברה ותרבות. אני אוהבת את חיי המושב עם השקט והמרחבים הירוקים ושמחה שעוד אנשים מגלים את הפוטנציאל בלבוא לגור ביתד".
מוטי אור, כבר 32 שנה ביתד, חבר בוועדת הקליטה של המושב, מספר שצמיחה דמוגרפית לא מתחילה ביום אחד ומדובר בתהליך ארוך של חשיבה ותכנון.
הצמיחה באה גם מבפנים. ההרחבה ביתד
בכמה משפחות מדובר?
"ביתד היום 100 נחלות תפוסות ועוד 110 מגרשים, 71 מתוכם מיועדים לבנים חוזרים ו־39 מגרשים למשפחות שיגיעו מבחוץ".
איך זה עובד? איך מגיעים להיות חבר מושב יתד?
"תהליך הקליטה מתנהל בשלושה שלבים, תשלום פיקדון, ועדת קליטה במושב וועדת קבלה בין משרדית במועצה. בסיום שלושת השלבים ניתן לבחור אחד מתוך מספר הדגמים שהקבלן בונה, ולהתחיל לארוז".

להגשים חלום

שאולי ושרי גדיש ושני ילדיהם מקווים להיכנס לביתם החדש ביתד כבר בשנת הלימודים החדשה, בספטמבר 2014. המשפחה מגיעה מגדרה. "כשהגענו לגדרה לפני 12 שנה היא התאימה לצרכים שלנו אך עם השנים גדלה העיר מאוד וכבר לא התאימה לנו", מספר שאולי, "החיים במרכז הארץ לא קלים. חיפשנו להגשים חלום של בית פרטי עם גינה, הגענו ליתד והתאהבנו. אשתי אחות במקצועה ואני עושה פרלינים. שנינו מקווים להמשיך ולעסוק במקצועות שלנו".
יותם ורבקה בן צבי וילדם הקטן גרים כרגע בעין הבשור. "חיפשנו לקנות בית במושב והמחירים היו פשוט מטורפים. תוך כדי חיפוש נתקלנו במודעה של יתד, ביררנו פרטים וגילינו מחיר הגון ושווה לכל נפש".
"אני שמח להישאר באשכול", אומר יותם, "נולדתי בקיבוץ מגן, משפחתי עזבה לעין הבשור ועכשיו אני בונה בית ביתד. אני מאוד אוהב את השקט, את הקצב הנינוח, את הטבע ואת המרחבים. לשמחתי יש לי עבודה במשתלת 'שורשים' אבל אני בהחלט מודע לכך שכל הנקלטים יצטרכו עבודה מסודרת על מנת שקליטתם תהיה מושלמת".

שינוי גדול

שרון בסיל, מנהלת המחלקה לצמיחה דמוגרפית במועצה, מספרת שהמחלקה מלווה את תהליך הקליטה ביתד מההתחלה. "יתד נמצא בתנופה של קליטה", אומרת שרון, "הנקלטים בהרחבה קהילתית במושבים עוברים מספר שלבים, כשאחד מהם הוא ועדת קבלה בין משרדית במועצה. תפקידה של הוועדה לבדוק התאמה, לעשות תיאום ציפיות ולהסביר את המשמעות של מגורים בקהילה כפרית, לנו זה אולי ברור אך לבאים מהעיר זה אינו ברור כלל".
לשרון שלושה כללי זהב לקליטה מוצלחת: להכין את האוכלוסייה המקומית לקליטה, להכין היטב את בסיס העסקה עם הסכמים ברורים, ולדאוג לחיבור בין הנקלטים לוותיקים. לדעתה של שרון כדאי ליישובים כמו יתד שעומדים להכפיל את מספר התושבים לקבל הדרכה וסיוע בזמן התהליך. "קליטה בסדר גודל כזה היא שינוי גדול עבור הקהילה. המועצה מציעה ליישובים סיוע בליווי קהילתי ובמימון יועצים, ואנחנו ממליצים להיעזר בנו בתהליך".