יום שלישי, 10 ביוני 2014

הר הבית בידיו

אחד המשפטים המפורסמים בהיסטוריה של מדינת ישראל נאמר אל תוך מכשיר הקשר שנשא על גבו אשר קלוש מעין הבשור. לכבוד יום ירושלים שמענו מאשר את סיפורו • עפרה בן נתן

'הר הבית בידינו'. מי מאיתנו לא גדל על המשפט המפורסם שהפך להיות חלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית. החייל הצעיר שהמשפט הזה נאמר אל תוך מכשיר הקשר שנשא על גבו הוא לא אחר מאשר אשר קלוש ממושב עין הבשור.
אשר, בן 68, נשוי לללה ולהם ארבעה ילדים, כולם חברי מושב עין הבשור. המשפחה הענפה מגדלת שישה נכדים לתפארת יחד עם משק חקלאי של הודים לפיטום. משפחת קלוש היא ממפוני חבל רפיח, ביתה הראשון של המשפחה היה ביישוב שדות. ישבתי עם אשר בביתו היפה, המלא חפצי אמנות מכל העולם, ושמעתי ממנו את סיפורו.
"שרנו ביחד את 'ירושלים של דהב'. הקשר הצעיר אשר קלוש
"במלחמת ששת הימים, כשהוחלט בצה"ל להפנות כוחות לכיבוש ירושלים המזרחית יצאנו חטיבה 55 בתגבור פלוגת הסיור של חטיבה 80 להיות כוח התקיפה העיקרי על העיר. בשעות הערב התמקמה מפקדת החטיבה בשכונת רוממה כאשר הגדודים יוצאים לכיבוש בית הספר לשוטרים וגבעת התחמושת.
"היו אלה קרבות עקובים מדם. כל אותו לילה ישבנו שעונים על גדרות הבתים כאשר בסמוך אלינו זורמים ללא הרף אמבולנסים מאולתרים מאתרי הלחימה לעבר בית חולים הדסה עין כרם.
"בעודנו שוהים בשכונה הסתבר שבאחת הדירות מעלינו נמצאת משפחה שהתגוררה מעל לכותל המערבי עד שגורשה. זמוש, הקמב"ץ החטיבתי, עלה לדירת משפחה וקיבל מהם דגל ישראל בתמורה להבטחה שזה יהיה הדגל הראשון שיונף מעל הכותל מיד עם כיבושו.
"בבוקר יום רביעי, ה־7 ביוני 1967, נערכו הכוחות לקראת כניסה לעיר העתיקה, בדקה התשעים החליט דודו פירסט הסמ"פ שחסר לו קשר וצעק : 'קשר עם מ"ק 10 אליי'. הייתי אמנם חסר ניסיון, אבל צעיר וזריז מכולם וכך הצטרפתי לזחל"ם העמוס לעייפה.
"עלינו למלון אינטרקונטיננטל שעל הר הזיתים. מרחבת הכניסה למלון השקפנו אל עבר העיר העתיקה, הרחובות היו שוממים, נראה היה שחיילי הלגיון הירדני נטשו את העיר. עלינו על הרכבים ודהרנו מטה אל עבר שער האריות.
"מוטה גור המח"ט היסס לשנייה ואז נתן את הפקודה 'בן צור סע', בן צור לחץ על דוושת הגז והזחל"מ עבר את השער. לאחר השער פנינו שמאלה ומצאנו עצמו ברחבת מסגד עומר, כיפת הזהב, שעל הר הבית.
אשר בעין הבשור
"רשת הקשר עליה הייתי מופקד בחפ"ק הייתה הרשת הפיקודית וכך מצאתי את עצמי שעון על קיר הכניסה של מסגד עומר כאשר מוטה גור ניגש אליי, נטל את השפופרת ודיווח לאלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס 'הר הבית בידינו, אני אומר שנית, הר הבית בידינו'.
"מספר דקות לאחר ההודעה הגיע הרב גורן במרוצה אל רחבת המסגד כשהוא תוקע בשופר, קיבלנו את פניו בהתרגשות רבה ושרנו יחד את 'ירושלים של זהב'. מיד לאחר מכן ירדנו בריצה אל הכותל המערבי כאשר זמוש הקמב"ץ עולה על גג הבית הסמוך ומניף את דגל ישראל אותו קיבל למשמרת".