יום שלישי, 3 ביוני 2014

בעלי זבוב

הצרה של הקיץ כבר כאן - מיליוני זבובים פשטו על המועצה, הורסים כל פיקניק ומקלקלים כל ארוחה בגינה. יצאנו לבדוק למה יש פה כל כך הרבה זבובים ומה אפשר לעשות. לא תאמינו, אבל יש פתרון, והוא אפילו די פשוט • נגה גדג' 

הקיץ בפתח ופתאום כולם מדברים עליהם. בכל חדר אוכל ובכל קבוצת פייסבוק נשמעות התלונות: "בלתי נסבל", "אי אפשר לחיות ככה", "צריך לעשות משהו". קשה להאמין שאת כל העצבים האלה עושים יצורים בגודל של פחות מסנטימטר.
אין חולק על כך שבאשכול יש הרבה זבובים. הצרה לא פוסחת על אף יישוב. הם מציקים, מטרידים ומזיקים. יצאנו לבדוק למה יש אצלנו כל כך הרבה זבובים, ונדמה לנו שאפילו עלינו על הפתרון.
את מסעי אל עולם הזבובים התחלתי אצל אברהם הברון בבארי, שיש המכנים אותו ד"ר זבוב. אברהם הוא דוקטור לאנטומולוגיה (תורת החרקים) ורפתן בעברו, כך שיש לו הרבה ניסיון עם זבובים. "זבובים מתרבים בחומר אורגני מרקיב", אומר אברהם, "לא בחומר יבש ולא בחומר שסיים להירקב. לזבוב לוקח בקיץ שמונה ימים להפוך מביצה לזבוב, כך שכל חומר אורגני לח שנמצא בשטח יותר משמונה ימים הוא מקור לזבובים".
מה המקורות העיקריים אצלנו?
"המקורות הם בעיקר חקלאיים – זבל בעלי חיים, מזון לבעלי חיים, פסולת חקלאית של פירות וירקות ופגרים של בעלי חיים; אבל גם ביתיים – פסולת ביתית, פירות רקובים בגינה, צואה של כלבים. אצלנו עיקר הבעיה היא ברפתות, בלולים ובגזם חקלאי של פירות וירקות".
יש מה לעשות?
"הפעולה העיקרית נגד זבובים היא מניעה. ברגע שהזבוב בקע מהביצה והתחיל לעוף אין הרבה מה לעשות. מלכודות זבובים מושכות אליהם הרבה זבובים ואז הורגות חלק מהם, זה לא פתרון. גם ריסוס הוא בדרך כלל לא כדאי, כי הריסוס הורג גם את האויבים הטבעיים של הזבובים – צרעות, נמלים וחרקים אחרים, ועלול גם לסכן את התושבים ולפגוע בסביבה. לכן לא מומלץ לרסס ערימות פסולת".
אז מה עושים ד"ר הברון, מה עושים?
"הפתרון הוא במניעת ההתרבות של הזבובים. אין טעם לנסות ללכוד זבוב שכבר חי, צריך למנוע ממנו לבקוע. מכיוון שזבובים מתרבים בפסולת אורגנית, צריך לסלק את הפסולת. פסולת ביתית צריך להשליך לפחים הירוקים שמפונים פעמיים בשבוע ולכן הזבובים – שכאמור בוקעים מהביצה אחרי שמונה ימים – לא מתרבים שם. הפסולת מפונה לאתר דיה שם הופכים את הפסולת פעם ביום, מה שמונע בקיעה של הזבובים. חשוב מאוד לזרוק לפח גם את גללי הכלבים, שהם מצע לזבובים. חקלאים צריכים לטפל בפסולת האורגנית, לפנות להטמנה או לקומפוסטציה. הטיפול צריך להיות מוניציפאלי – יישובי ומועצתי, ופרטי - התושבים צריכים לדאוג לנעשה אצלם בבית ובמשק".
שמעתי טענה שהזבובים מגיעים בכלל מרצועת עזה...
"זו טענה שנשמעת מדי פעם, ורק לעתים רחוקות נמצאת נכונה. זה נכון שלפעמים מגיעים מהרצועה זבובים, אבל לא באופן שוטף. זבובים יכולים לעוף כמה קילומטרים, כשעבדתי בים המלח נוכחנו לדעת שיש זבובים שחוצים את הים מהצד הישראלי לצד הירדני – 18 ק"מ בסך הכל. אבל הרצועה היא לא המקור הראשי, הרבה פעמים קראו לי לבדוק תלונות על זבובים שמגיעים מרצועת עזה, ובכל פעם מצאתי את המקור לזבובים אצלנו".


אינספור מקורות

דני פזיק מסופה, יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה וקיימות של המועצה, הכריז מלחמה על הזבובים באשכול. "כשנכנסתי לתפקיד הצהרתי קבל עם ועדה שאם כמות הזבובים באשכול תרד ב־40 אחוז אני את שלי עשיתי. בינתיים אני נוחל כישלון חרוץ. המצב בלתי נסבל בעליל בכל המועצה".
מאיפה מגיעים הזבובים?
"יש אינספור מקורות, כל מרבץ של חומר אורגני יכול להיות מקור לזבובים".
מה עושה הוועדה לאיכות הסביבה בנושא?
"הקדשנו לנושא הזבובים כמה ישיבות של הוועדה לאיכות הסביבה. אנחנו עוקבים כל ישיבה אחרי מה שהמועצה עושה כדי לטפל בזבובים ואחרי העבודה של אופיר ארז, פקח איכות הסביבה של המועצה. יש תוכנית לטיפול ושיקום המפח"קים (משטחי אצירה לפסולת חקלאית) בעלות של מיליון שקל, שכבר אושרה במליאה, והיא עומדת להתחיל בקרוב במבטחים. אנחנו מקווים שזה ישפר את המצב, אבל כאמור המקורות לזבובים הם רבים".
אז מה עושים, דני, מה עושים?
"המודעות של התושבים היא חיונית לטיפול בבעיה. בחלקות החקלאיות הבעיה היא בגזם, בשאריות של ירקות, וגילינו שגם סברס הוא גידול שמושך הרבה זבובים. בקיבוצים הבעיה היא במיוחד ברפתות. התושבים כל הזמן מבקשים עוד ועוד מלכודות, אבל מלכודות זה כמו אקמול, זה לא פותר את הבעיה. צריך להגיע למקור, לא לתת לזבוב להתפתח".
תמונות קשות. כך נראית עוגה בעין הבשור
צילום: סול גנילוין


על יד הבית

בשמת גלין, מנהלת האגף לאיכות הסביבה ותברואה במועצה, מספרת כי המועצה מטפלת בזבובים בשני מישורים: הדברה - מלכודות וזילוף, ומניעה – הסברה, הדרכה ופיקוח.
מה הכוונה בהסברה, הדרכה פיקוח?
"אנחנו מפרסמים הנחיות המועברות ליישובים ומפורסמות באתר המועצה; תברואן המועצה מדריך את הפונים באיתור מקורות אפשריים לזבובים, בטיפול ובעיקר במניעה; פקח איכות הסביבה והתברואן מבצעים סיורי ניטור למציאת המקורות האפשריים הן באופן יזום והן על פי תלונות ממוקדות המגיעות אלינו. מפגע שאינו מטופל מקבל התראה ואם זו לא עוזרת אז דו"ח".
אז מה עושים, בשמת, מה עושים?
"אפשר לצמצם מאוד את כמות הזבובים בפעולות מניעה פשוטות, הן על ידי החקלאים והן ביישובים. רוב הזבובים נוצרים ממש על יד הבית. נשמח לפניות למזכירות האגף על מנת שנוכל לכוון ולסייע".


250,000 זבובים

אופיר ארז מסופה הוא פקח איכות הסביבה של המועצה. התפקיד שלו הוא לטפל בכל מפגע שמפריע לאיכות החיים במועצה, שזה למעשה כמעט כל דבר: רעש, ריח, אשפה, כלבים משוטטים, וגם זבובים. אופיר זמין לקריאות של תושבים 24 שעות ביממה, דרך מוקד אשכול.
"לרוב המפגעים אחראים בני אדם", אומר אופיר, "והתפקיד שלי הוא לאתר המפגע ולטפל בו, ולמצוא את האחראי ולתת לו אזהרה או קנס".
וזבובים?
"קילוגרם אחד של זבל אורגני משמעותו 250,000 זבובים. תכפילו את זה בקילוגרמים של פסולת אורגנית שיש אצלנו ותגיעו לתוצאות מפלצתיות. הבעיה היא גם בחוסר מודעות וגם עניין של כסף - לחקלאי יש תוצרת פגומה, לפנות אותה למזבלה עולה לו כסף אז הוא פשוט זורק אותה מאחורי החממה והיא הופכת לזבובים. גם הקנסות שאני נותן - שמגיעים למאות שקלים - לא תמיד עוזרים, כי לפעמים חקלאי עושה שיקול שיעלה לו פחות לשלם את הקנס. במישור הפרטי הבעיה היא בדרך כלל של חוסר מודעות, אנשים לא יודעים שאם הצואה של הכלבים נשארת בחוץ היא הופכת לזבובים, שאם פירות שנופלים מהעצים נשארים על הקרקע הם הופכים לזבובים".
אז מה אתה עושה?
"אני מחפש. פשוט הולך ומחפש ערימות זבל. כשאני מוצא אני נותן קנס או אזהרה, ושולח את עובדי מחלקת התברואה לעשות זילוף - טיפול בחומר שאמור למנוע את בקיעת הרימות. אם אני מוצא ערימת זבל שעוד אין עליה זבובים אני מבקש לפנות אותה, ועוקב שזה אכן נעשה".
אז איך זה שיש כל כך הרבה זבובים במועצה?
"פשוט מאד – אנשים זורקים זבל. המועצה היא גדולה ואני בחיים לא אמצא את כל הזבל, אבל הזבובים כן מוצאים אותו. כל עוד יש זבל אורגני יהיו זבובים, הפתרון הוא למנוע את הפסולת".
אז מה עושים אופיר, מה עושים?
"לא משאירים זבל בחוץ. חקלאים צריכים לפנות או לטפל בפסולת האורגנית ותושבים צריכים לנקות את סביבתם. זבובים בוקעים אחרי שמונה ימים, אם פעם בשבוע כולם ידאגו לנקות – לא יהיו זבובים". 

הידעת?

• לזבוב יש רק שתי עיניים, אך הן בנויות מאלפי עדשות קטנטנות שפונות לכיוונים שונים.
• זבובה מטילה במהלך חייה 1,500–1,000 ביצים.
• אורך חיים ממוצע של זבוב הוא  בין שבוע לשלושה שבועות.
• זבובים מסוגלים לשנות את כיוון  מעופם ב־30 אלפיות השנייה.
• המהירות הממוצעת שבה עף זבוב  הבית היא 9 קמ"ש.
• הזבוב פעיל בטמפרטורה של  35-16 מעלות.
• הזבובים מעבירים לבני האדם חיידקים, תולעים ומחלות.


וסבתא הייתה אומרת... שיטות בדוקות לחיסול והברחת זבובים

• ממלאים שקית ניילון גדולה  וקושרים בחוץ. הזבובים רואים את  ההשתקפות שלהם, נבהלים ובורחים.
• מניחים פרוסות עגולות של לימון  על שולחן האוכל.
• מפזרים קעריות חומץ ברחבי הבית.
• מדליקים מקלות קטורת שמבריחים  מיד את הזבובים.
• מורידים את האפליקציה Anti Mosquito שמשמיעה צלילים על קוליים וגורמת ליתושים להימלט.