יום שלישי, 1 ביולי 2014

האיש של הצמחים

הגינה של לורנס ברט מעין הבשור לא דומה לגינות אחרות, ולא רק בגלל הצורה העגולה. לורנס לא מרסס, לא מעשב, בקושי משקה: "הצמחים והחרקים יודעים מה לעשות, אני רק תומך קצת ומשתדל לא להפריע" • נגה גדג'  

לורנס ברט אוהב צמחים. כשהוא מסתובב בגינה העגולה שלו הוא נינוח ומחויך. "צמחים הם חלק ממני", הוא אומר ומפצח זרעי חמניה שגדלים אצלו בגינה.   
לורנס הגיע לעין הבשור לפני חצי שנה, מקיבוץ שדה בוקר. "15 שנה הייתי אחראי על הנוי בקיבוץ, וכל הזמן חיפשתי להרחיב את הידע על עולם הצומח ובמיוחד על גינון. ככה הגעתי לפני עשר שנים לפרמקלצ'ר".
פרמקלצ'ר? מה זה?
"פרמקלצ'ר היא גישה הפועלת למען חיים ברי קיימא, שמתחשבים בדורות הבאים. בעיקר מדובר בשימוש באדמה ובמקורות המים תוך חשיבה לטווח רחוק. ההיכרות עם השיטה הביאה לתפנית בחיים שלי. ראיתי את הסרט של אל גור והתהפך לי הראש, כל התפיסה שלי השתנתה".
ואז?
זו התרפיה שלי. לורנס ברט
"התחלתי  להעמיק בזה. עברתי קורס פרמקלצ'ר אצל טליה שניידר, והתחלתי ליישם את זה בעבודה שלי בנוי של הקיבוץ. לדוגמה את העלים הנושרים שאספתי הפסקתי לזרוק והתחלתי להשתמש בהם שימוש חוזר, כתוספת לקומפוסט או כחיפוי קרקע, וכך להעצים ולזרז תהליכים אקולוגיים טבעיים".


לתת לטבע לעבוד

לפני חצי שנה הגיע לורנס לעין הבשור. בשטח הריק שליד הבית בו הוא מתגורר צמחה אט־אט גינה. הגינה לא דומה לשאר הגינות במושב. היא בנויה בצורת מנדלה, אלו בעצם ערוגות בצורת שני עיגולים, אחד בתוך השני. "הצורה העגולה מאפשרת לטפל בגינה בלי הרבה מאמץ", מסביר לורנס. באמצע העיגול מונחת צלחת עליה נקווים מים לציפורים ולבעלי החיים המוזמנים באהבה למאמץ האיזון האקולוגי.
הצמחים בגינה צפופים, והשתילה היא שתילה בהמשכיות – צמח קטן ליד צמח גדול, כך שכשהגדול מסיים את חייו והופך לקומפוסט, הקטן תופס את מקומו. "יש פה כ־400 צמחים. הצפיפות המכוונת מונעת עשבים, וגורמת לכך שהצמחים הגדולים נותנים צל לקטנים". בגלל הצפיפות וחיפוי הקרקע הגינה גם צורכת מעט מים. "מהחורף ועד סוף האביב השקיתי רק 1.2 קוב בחודש", אומר לורנס. הערוגות בגינה מוגבהות על מנת לעודד אוורור לקרקע.
עקרון נוסף בגינה הוא המגוון: "חרקים יודעים להסתדר טוב עם מגוון. יש לי בגינה חצילים, עגבניות, חסה, זוקיני, צנון, פלפל, בזיליקום, בצל ירוק, שעועית, חמניות, אבטיח, דלעת, שום, פטרוזיליה, סלרי, טימין, אורגנו, זעתר".
המון אוכל...
"אני אוהב לגדל מזון, חשובה לי התפקודיות של הצמח, שלא יהיה רק לנוי. אני קוטף, ומיד נכנס למטבח . אני אוהב לבשל ותבלינים כבר הפסקתי לקנות, אולי רק פלפל שחור ומלח".
לורנס לא מרסס את הגינה ולא נבהל מעשבים. "בהתחלה השכנים לא הבינו", הוא מספר, "שאלו אותי 'למה אתה לא מרסס?', אמרתי להם: למה להפריע לטבע? העשבים מעשירים את הקרקע. אני משתמש בעשבים ובעלים לטיוב וחיפוי הקרקע, שזה טוב לצמחים ותורם לחיסכון במים ואוורור האדמה. בכלל, לא צריך יותר מדי לגעת בצמחים, הם יודעים לבד מה לעשות. אני נותן לטבע לעשות את שלו, ולא נלחץ כשמשהו נאכל על ידי מזיקים, בסוף זה יתאזן. ריסוס מפר את האיזון הטבעי. נמלים לדוגמה מספקות מערכת אוורור לקרקע בזמן שהן חופרות תעלות, אם פוגעים בהן פוגעים באוורור הטבעי של האדמה. בגינון צריך לזהות מה טוב לצמח ולאפשר ולהעצים את זה. לא לכפות אלא לתמוך במה שהוא יודע לעשות במילא, כבר מיליוני שנים לפני שאנחנו הגענו הנה".

הגינה מחזירה אהבה

400 צמחים בשני עיגולים, הגינה של לורנס 
לורנס הוא יליד זימבבואה, בן 49, אב לשני ילדים. בחצי השנה האחרונה הוא עובד במשתלת ברק, אחראי על המים והזנת הצמחים.
כמה שעות ביום אתה עובד בגינה?
"אני כמעט לא עובד בגינה, היא עובדת לבד ואני רק תומך, מתצפת ומקבל תובנות. אבל אני נמצא פה הרבה. זו התרפיה שלי, אחרי כל יום עבודה ודברים אישיים שאני עובר אני חוזר לגינה. לא חשוב מה עובר עליי - הגינה ממשיכה לתת את אהבתה. כשאני פה, אני כולי פה, זה נותן לי שקט נפשי".
השכנים מגלים התעניינות בגינה?
"כן. אנשים במושב מתעניינים, באים לראות את הגינה עם הילדים והנכדים. אני שמח שאנשים באים, רציתי שהגינה תהיה מזמינה גם לבני אדם וגם לבעלי חיים. כל מי שרוצה מוזמן לעשות סיבוב בגינה".