יום ראשון, 12 באוקטובר 2014

עורו ההורים

מה עושים בני הנוער בלילות? יוזמה חדשה באשכול תנסה לבדוק את העניין באמצעות הקמת 'סיירת הורים'. הסיירת תעבור במקומות בהם נפגשים בני נוער ברחבי המועצה ותוודא שהכול בסדר. "מדובר בנוכחות מכבדת, מעורבת אבל לא מתערבת", מסבירה דגנית לבנון רכזת הפרויקט  תם פרחי

בני נוער מרבים לבלות יחד, לשמחתם ולשמחת הוריהם, שלפעמים גם קצת דואגים. בדיוק בשביל זה יוזמים הורים מהמועצה יחד עם גורמים מהמועצה ובראשם דגנית לבנון, רכזת פרויקט להב"ה, 'סיירת הורים'.
הסיירת תהיה מורכבת מהורים מתנדבים, שיבקרו בלילות במקומות בהם מבלים הנערים, יפגינו נוכחות ויפקחו עין. סיירת ההורים הייתה אמורה להתחיל לפעול כבר הקיץ, אך מבצע 'צוק איתן' שיבש את התכנית וכעת השאיפה היא להתחיל בפעילות בחודשים הקרובים.
מטרתה של סיירת ההורים, הפועלת בהצלחה במקומות רבים בארץ, היא להפגין נוכחות במקומות הבילוי של נערים ולאתר התנהגויות חריגות. "הרעיון הוא לא להיות מלשינון", מסבירה דגנית, "אלא לשדר לנערים: 'חבר'ה, אתם מבלים וזה בסדר גמור. אנחנו כאן לא כדי להיות שוטרים, אלא כדי לוודא ששום דבר לא חורג מגדר הרגיל. מדובר בנוכחות מכבדת, מעורבת אבל לא מתערבת".
היוזמה עלתה לראשונה בישיבת ועד ההורים של 'נופי הבשור' ונידונה מאוחר יותר בצוות חשיבה שכלל את דגנית, את רינת שגב־אבן (עו"ס קהילתית במועצה), אדווה פורטל־כהן (מנהלת מדור נוער במועצה), קרן שריקי (רכזת מתנדבים במועצה) וענת מורד נציגת ועד ההורים.

משרה של 24 שעות

בל"ג בעומר האחרון יצאו בהתנדבות כמה אמהות למתבגרים לסיור פיילוט בין המדורות. דגנית מספרת שההתנסות הייתה מעניינת מאוד. לדבריה, "בני הנוער הופתעו לראות אותנו, אבל אני חושבת שככלל המפגש עשה טוב לשני הצדדים".
ענת מורד (שדה ניצן) מוועד ההורים של 'נופי הבשור', שהשתתפה גם היא בפיילוט, מסבירה: "זה היה ניסיון ראשוני ביותר והכוונה היא להמשיך בתהליך הזה לאחר שהמצב הביטחוני יתייצב. הכוונה היא להקים סיירת שתפעל באירועים מיוחדים לאורך השנה (סילבסטר, פורים, ל"ג בעומר) ובסופי השבוע בקיץ. יש כאן מסר ברור לנערים אבל בעיקר להורים – הורות היא משרה של 24 שעות ביממה. אנחנו ממשיכים להיות הורים גם כשאנחנו עוצמים עיניים ושוכבים לישון".
מועצות רבות שכבר מפעילות את הסיירת המליצו על מודל של סיירת יישובית שנשענת על מאגר מתנדבים מהיישוב. לטענתן, בדרך זו מושג אפקט משמעותי יותר וההשפעה על בני הנוער, המכירים את הורי הסיירת אישית, רבה יותר. מכיוון שמודל זה לא מתאים לכל היישובים באשכול נשקלת גם אפשרות של סיירת גושית, שבה ההורים בכל קבוצת יישובים מסיירים בין מקומות המפגש של בני הנוער באותו הגוש.

לגלות מעורבות

סיירת ההורים תתממש בתמיכת פרויקט להב"ה, הפועל במועצה בשנה האחרונה. מטרת פרויקט להב"ה (למען הנוער במגזר הכפרי) לתת מענה למגוון הצרכים של בני הנוער – הפורמליים והבלתי פורמליים – ולקשור בין הגורמים המטפלים בהם. לאורך השנה שמו להן למטרה דגנית ורינת להעלות את הפרויקט למודעות ולהיפגש עם בני הנוער ואנשי חינוך באזור, כדי להגדיר את הבעיות המרכזיות של הנוער במועצה. במסגרת הפרויקט התקיימו השנה סדנאות העשרה לצוותים החינוכיים והרצאות פתוחות לקהל הרחב, בין היתר הרצאותיהם של ד"ר תמיר ליאון ('דור המסכים'), של גלעד האן ('סכנות ברשת') ושל יאיר אפטר ('תרבות האלכוהול של בני הנוער').
דגנית מביעה תקווה שעם הרגיעה במצב יתחדש הניסיון להפעיל את הסיירת ויתקיימו סדנאות נוספות שיתנו רקע לפעילות ההורים וכלים להתמודד עם הדילמות שיעלו במהלכה. היא קוראת להורים להצטרף למאמץ החינוכי ולגלות מעורבות בנעשה בחיי ילדיהם: "הפעילות הזו זוקפת גם את קומתם של ההורים, אבל גם את זו של המתבגרים, שמרגישים שיש להם גב. זאת ההזדמנות שלנו להפסיק לשבת בצד ולצקצק בלשון לנוכח הנוער של ימינו ולהתחיל לעשות מעשה".