יום שלישי, 6 בינואר 2015

די!

 תאונת הדרכים שגבתה את חייה של חלי סולטן ז"ל הציפה אצל תושבי אשכול את הפחד והזעם - מאות בני אדם הגיעו לצומת צוחר להפגין נגד תנועת המשאיות בכביש 232, נגד מדינת ישראל ששולחת מדי יום מאות משאיות לרצועת עזה דרך הכביש הצר שלנו, הכביש היחיד שלנו. "מפקירים את חיינו" טוענים התושבים • נגה גדג'

מאות תושבי אשכול שהגיעו להפגנה החודש בצומת צוחר דרשו דבר אחד - להפסיק את הקטל בכביש 232. ההפגנה לצערנו התארגנה בשל טרגדיה נוספת על כביש 232 - חלי סולטן, תושבת המועצה, נהרגה בהתנגשות עם משאית שהובילה סחורות לרצועת עזה. בנה בן ה־12, שהיה איתה במכונית, נפצע קשה והוטס במסוק לסורוקה לקבלת טיפול.
מותה של חלי ז"ל הסעיר את תושבי המועצה. התחושה שעלתה בשיחות וברשתות החברתיות הייתה שמפקירים אותנו, שוב. מדינת ישראל שולחת מאות משאיות לרצועת עזה דרך הכביש הצר שלנו, הכביש היחיד שלנו. משאיות שמסכנות את חיינו יום-יום, ולצערנו גבו את חייה של חלי.
התחושה לאחר התאונה הייתה משותפת לתושבים רבים – צריך לעשות משהו, ואכן תוך שעות התארגנה קבוצת פעולה, נפתחה קבוצה בפייסבוק וההפגנה יצאה לדרך.
ביום חמישי בשמונה בבוקר התאספו בצומת מאות תושבים. תושבים שלא הגיעו באותו בוקר לעבודה בזמן, שביטלו תוכניות, התפנו מכל עיסוקיהם ובאו לזעוק: די! מטרת ההפגנה הייתה להבהיר לממשלה שאי אפשר עוד שבכביש כל כל צר יסעו מדי יום מאות משאיות. הדרישה שנשמעה הייתה להעביר את כניסת המשאיות למחסום קרני במקום לכרם שלום ולזרז את הרחבת הכביש. "אנו דורשים לקדם כככל שניתן את הרחבת ושדרוג הכביש, להגביל את תנועת המשאיות בשעות בהן הילדים עושים את דרכם לבית הספר וחזרה, לפתוח מעבר סחורות נוסף במקום מעבר כרם שלום ולהעביר את הסחורות לרצועת עזה דרך מעבר קרני", נכתב בהזמנה להפגנה.
התושבים עמדו בשולי הכביש, כשעשרות משאיות חולפות על פניהן - המחשה חיה למצב נגדו הם מוחים. 'לא למשאיות, רוצים לחיות' צעקו התושבים", 'לסגור את כרם שלום לפתוח את מסוף קרני', 'לא ניתן את חיינו לסכן'. על השלטים נכתב 'לא רוצים צבע אדום בכביש 232', 'מעברי סחורות לקרני', 'חיינו אינם הפקר' ו־'כביש 232 - כביש דמים'.
"חיינו אינם הפקר". ההפגנה בצומת צוחר                                                 צילום: תמרה כהן
התושבים ביקשו לחסום את הכביש ולמנוע את מעבר המשאיות, אך המשטרה לא אפשרה ירידה לכביש, למורת רוחם של התושבים. בשלב מסוים קראו חלק מהמפגינים לחסום את הכביש למרות התנגדות המשטרה: "בהפגנה שקטה לא משיגים דבר" נשמעו קולות, אך למרות זאת הפגנה התנהלה תוך ציות לחוק ולשוטרים. לבסוף עצרה המשטרה את התנועה והתושבים עלו לכמה דקות על הכביש, עם השלטים והכרזות. אבי אזולאי מעמיעוז קרא קדיש וכל התושבים ענו אחריו "אמן".

"אי אפשר לשתוק יותר"

מארגני ההפגנה - שרון קלדרון מסופה, שרון קטני מעין הבשור, אורנית ארבל־אלפסי מעמיעוז וקובי יעקב מצוחר - ארגנו את ההפגנה תוך פחות מיומיים.
שרון קטני מספרת שההתארגנות להפגנה הייתה ספונטנית. "כששמעתי שחלי נהרגה בתאונה עם משאית נכנסתי להלם. הכעס והפחד לגבי כביש 232 שהיו קיימים כל הזמן הפכו מוחשיים. הרגשתי שחייבים לעשות משהו. ואז קראתי בפייסבוק סטטוס ששרון קלדרון פרסמה, והרגשתי שהיא הוציאה לי את המילים מהפה. פניתי אליה ויחד עם אורנית וקובי החלטנו לארגן הפגנה".
זה משהו שאת רגילה לעשות, לארגן הפגנות?
"ממש לא. בחיים לא ארגנתי הפגנה ובכלל אני לא מאלו שמארגנים דברים, אבל הרגשנו שהפעם אי אפשר לשתוק".
גם שרון קלדרון כלל לא תכננה למצוא את עצמה מארגנת הפגנה: "אורנית, שרון וקובי יצרו איתי קשר והחלטנו שצריך לעשות משהו ועכשיו. פתחנו קבוצה, גייסנו אנשים, וגם קיבלנו עזרה מהמועצה. קובי השיג אישור מהמשטרה ויצאנו לדרך. הרגשנו שיש היענות גדולה מצד התושבים - אנשים ישבו בערב לכתוב שלטים וגם הדפיסו שלטים על חשבונם".
הכל נעשה מאוד מהר. איך הספקתם?
"עשינו הכל בטלפון ובפייסבוק. עד לאותו יום לא הכרתי בכלל את שרון, אורנית וקובי, הפעם הראשונה שראיתי אותם היה בהפגנה. רק אחריה נפגשנו באופן מסודר ותכננו את המשך הפעילות".
מה באמת התוכניות להמשך? 
"אנחנו מתכננים עוד הפגנה וחושבים על כיווני פעולה נוספים. התרשמנו שגם התושבים רוצים להמשיך לפעול. כרגע אנחנו מחפשים איש קשר מכל יישוב, כדי שבפעם הבאה כל תושבי המועצה ידעו שמתארגנת הפגנה. האסון הבא מחכה לנו מעבר לפינה ואנחנו מקווים שבהפגנה הבאה יבואו יותר תושבים".
"האסון הבא מחכה מעבר לפינה"                                  צילום: שי שמואלי
התעקשתם לקיים את ההפגנה באישור המשטרה. אולי זה פגע באפקטיבית שלה?
"אנחנו אנשי חוק ורצינו לפעול כחוק. גם הייתה חשובה לנו התמיכה של המועצה שהבהירה לנו שהיא לא תוכל להשתתף בלי אישור המשטרה".
גם קובי מקווה שבהפגנה הבאה יבואו יותר אנשים. "רק אם נהיה מאוגדים ומאורגנים נצליח לשנות משהו. זה הזמן שתושבי המועצה יצאו החוצה וישמיעו את קולם. התאונה האחרונה הוכיחה את מה שידענו מזמן - חייב להיות פה שינוי, וכדי להביא לשינוי צריך שכל תושבי המועצה יפעלו יחד. בואו נעשה רעש, כדי למנוע את הפעם הבאה".
"העניין הזה בוער לכולם", אומרת אורנית, "אנחנו לא נניח לזה עד שדברים ישתנו. אחרי התאונה החלטנו להפסיק לשתוק ולהתחיל לעשות. אני נוסעת בכביש הזה על בסיס יומי ואני מפחדת. אני חושבת שהמשאיות לא צריכות לעבור דרך הכביש הזה, זה הכביש היחיד שלנו. המשאיות לעזה צריכות להיכנס מצפון הרצועה, דרך מעבר קרני".

"שהמשאיות יסעו בלילות" 

בכביש 232 נוסעות מאות משאיות המעבירות סחורה אל רצועת עזה. מאז סגירת מעבר קרני, ב־2011, מעבר כרם שלום הוא המעבר היחיד דרכו מועברות סחורות מישראל לרצועת עזה, מה שאומר שכל הסחורה שנכנסת לעזה - מזון, בטון, ציוד, דלק, גז, עוברות דרך מועצה אזורית אשכול.
משמעות הדבר היא שיותר מ־400 משאיות ביום נוסעות על כביש 232 בדרך לכרם שלום. אותו הכביש שהוא הדרך היחידה שלנו להגיע לעבודה, לבית הספר, הביתה. אל משאיות אלו מצטרפות המשאיות שמובילות סחורה חקלאית מיישובי המועצה, וכמובן טרקטורים וכלי רכב איטיים שהם חלק מנופו של כל אזור חקלאי. לחברת 'ענבי הנגב' לבדה, שהבסיס הלוגיסטי שלה נמצא סמוך לצומת צוחר ליד המו"פ וגם היא משלחת סחורות למעבר כרם שלום, יש כ־100 משאיות שיוצאות מדי בוקר לכביש 232.
יותר מ־400 משאיות ביום     צילום: תמרה כהן
כמעט כל מי שנוסע בכביש 232 מעיד על הנהיגה הפרועה של המשאיות, שלעתים קרובות נוסעות במהירות מופרזת ואף עוקפות מכוניות פרטיות בצורה מסוכנת. בעשר השנים האחרונות אירעו יותר מ־60 תאונות דרכים על הכביש, מתוכן חמש תאונות קטלניות שגבו את חייהם של שבעה בני אדם.
מועצה אזורית אשכול ניהלה במשך שבע שנים מאבק מול משרדי הממשלה להרחבת הכביש. כזכור, באוגוסט האחרון התבשרנו כי הממשלה החליטה על הרחבת כביש 232 לארבעה מסלולים, מהלך שיתבצע תוך חמש שנים, כלומר עד 2019 תסתיים הרחבת הכביש. בעקבות התאונה הקטלנית הודיע ראש המועצה חיים ילין כי המועצה פועלת לזירוז העבודות להרחבת הכביש כך שיסתיימו תוך שנתיים-שלוש. חיים גם נפגש עם בכירי אגף התנועה במרחב דרום וסיכם עמם על הגברת האכיפה על הכביש, בדגש על מהירות המשאיות, המשקל שהן נושאות ועקיפות מסוכנות שהן נוהגות לבצע. לדברי חיים, חלק מהבעיה נובע מכך שהנהגים ממהרים מפני שהעבודה שלהם נעשית בקבלנות וכדי להספיק להעביר יותר הם 'טסים' על הכביש - לכן הוא סיכם עם משרד הביטחון כי מספר ההובלות של כל משאית יוגבל לשתיים ביום. בפגישה נוספת שקיימו חיים ומשה טל מדקל הוחלט על הקמת מש"ת (משרד תנועה) שיפעל במועצה, במסגרתו יוצב במועצה שוטר באופן קבוע, כולל הפעלת ניידת תנועה משטרתית על הכביש. המש"ת יפעל בסיוע מתנדבים, וכעת מחפשים במועצה מתנדבים שיקחו חלק בתוכנית.
לתושבי אשכול יש רעיונות משלהם לגבי תנועת המשאיות בכביש. חוץ מהעתקת מעבר הסחורות למעבר קרני קוראים התושבים למשטרה לאכוף את חוקי התנועה על המשאיות בכביש, "עד שהכביש יורחב לפחות שתהיה פה ניידת קבועה, שהמשטרה תשים מצלמות" אומרים התושבים. בקבוצת הפייסבוק הועלו אף פתרונות יצירתיים כמו להגביל את תנועת המשאיות בין אחת בלילה לחמש לפנות בוקר. חלק מהתושבים התלוננו כי כשהמשטרה כבר מגיעה לאכוף את חוקי התנועה היא אורבת לנהגים ברכבים פרטיים במקום לעצור את נהגי המשאיות.

איפה המדבקה?

אני עצמי נסעתי החודש מחבל שלום לעין הבשור, וכמו שקורה פעמים רבות לפניי נסעה משאית ומאחוריי נסעה משאית נוספת. המשאית שמאחוריי, שכנראה מהירות הנסיעה לא מצאה חן בעינה, יצאה לעקוף אותי (נסעתי כאמור מאחורי משאית אחרת) ובאמצע העקיפה באה מולה משאית שלישית. נאלצתי לבלום בחוזקה כדי לאפשר למשאית לחזור לנתיב שלנו - אין לי כל רצון שילדיי יישארו יתומים.
  ההפגנה הייתה ספונטנית                                        צילום: תמרה כהן
לאחר שנכנסה המשאית לנסוע לפניי - דקה לפני שהיא עקפה שוב - הפעם את המשאית הראשונה (הנהג ממהר כנראה, אולי הוא מסיע יולדת במשאית שלו...) חיפשתי את המדבקה שאמורה להיות על כל משאית עם מספר הטלפון לתלונות. זו המדבקה שכתוב עליה 'איך אני נוהג', שעל פי חוקי מדינת ישראל חייבת להיות מוצמדת לכל כלי רכב שהוא חלק מצי רכבים. לא הייתה מדבקה.
הרמתי טלפון למשרד התחבורה. ניסיתי לברר למה על המשאיות שנוסעות בכביש 232 לכיוון כרם שלום אין מדבקה כפי שמחייב החוק. "על פי החוק חייבת להיות מדבקה על כל המשאיות", ענו במשרד התחבורה. "אבל אין" אמרתי. "אם אין אז אין לנו דרך לדעת של מי המשאיות" אמרו במשרד. "אבל גם לי אין דרך לדעת. אז מה עושים?". "אפשר לרשום את מספר הרישוי של המשאית ולפנות אלינו". קלי קלות.
אז אם אתם נוסעים אחרי משאית שאין לה מדבקת 'איך אני נוהג' רשמו את המספר שלה והעבירו אלינו לעיתון, אנחנו נדאג להעביר את זה למשרד התחבורה. ועד שיורחב כביש 232 ועד שתפחת תנועת המשאיות עליו אולי נראה לפחות משאיות עם מדבקה.

עדכונים והודעות על הפעילות בנושא כביש 232 בקבוצת הפייסבוק "תושבי אשכול עוצרים את הפקרות כביש 232"