יום רביעי, 6 באפריל 2016

יצאו מהפייסבוק - עלו על הכביש

הפחד והתסכול מתנועת המשאיות על כביש 232 יצאו בחודש האחרון מהרשתות החברתיות והפכו למעשים בשטח. תושבי אשכול עלו על הכביש ובנסיעה איטית ומאורגנת עיכבו בשלוש הזדמנויות שונות את התנועה למעבר כרם שלום. מארגני המחאה: "לא נפסיק ולא נעצור - עד שהמשאיות לא יעברו כאן יותר" • נגה גדג'

כבר הרבה זמן אומרים תושבי אשכול אחד לשני שאי אפשר להמשיך ככה. מדי יום מישהו כותב בפייסבוק על כמעט-תאונה וכולם מסכימים - צריך לעשות משהו. 
בחודש האחרון תושבי אשכול עשו משהו. עשרות תושבים יצאו מבתיהם כדי לשבש את תנועת המשאיות למעבר כרם שלום, ושלוש פעמים נסעו מצומת מגן למעבר, בשיירה ארוכה שעיכבה את התנועה - ובעיקר את המשאיות.
השיירות אורגנו בידי קבוצת תושבים שהחליטה שדי, חייבים להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. (גילוי נאות: כותבת שורות אלו לוקחת חלק צנוע בפעילות הקבוצה). הם התארגנו, נפגשו והתייעצו  והחליטו לפתוח במאבק.
"פתחנו מטה מאבק", מספר תומי קלפאוך מעין הבשור, "הכנו תוכנית פעולה והחלטנו שהפעולה הראשונה תהיה שיירה שתתקדם בנסיעה איטית לאורך הכביש, וכדי שזה יהיה אפקטיבי תכננו כמה שיירות - ליצור הפרעה מתמשכת".
ואיך הייתה ההיענות?
"מדהימה. פתחנו דף פייסבוק – 'הקרב על הכביש 232' - שתוך שבוע כבר היו לו יותר מאלף חברים. כמעט 300 תושבים ביקשו להצטרף ולנסוע בשיירה. כמובן שלא כולם הגיעו בסוף, ואנחנו מבינים את זה – השיירה יצאה לדרך בבוקר ולא כולם יכולים להפסיד יום עבודה, אבל עשרות תושבים התייצבו למשימה. העובדה שכל כך הרבה תושבים השקיעו זמן, מאמץ ודלק היא מדהימה, ומעידה יותר מהכול על הצורך הדחוף בפתרון לבעיית המשאיות".
ומה באמת הפתרון לדעתכם?
"אנחנו חושבים שהפתרון לבעיית המשאיות הוא פתיחת מעבר נוסף לרצועה. כשמעבר קרני או ארז יהיו פעילים, המשאיות ייכנסו דרך שם ולא יעברו דרכנו". 
ומי קובע אם ואיזה מעברים יפעלו?
"משרד הביטחון. אבל משרד הביטחון לא מסביר את החלטתו לא לפתוח מעבר נוסף. הנימוק שלו הוא 'מסיבות ביטחוניות', שזה יכול להיות כל דבר ושום דבר".

"לא נעצור"

שלוש שיירות כבר ארגן מטה המאבק, ביום רביעי ה-9.3 וביום חמישי שלמחרת, וביום רביעי ה-30.3. בפעם הראשונה הנסיעה לא תואמה עם המשטרה וכשהגיעו השוטרים למקום הם ניסו למנוע את יציאת השיירה. אך התושבים היו נחושים להוציא את התוכנית לפועל והשיירה נסעה למרות התנגדות המשטרה. במהלך הנסיעה עיכבו השוטרים כמה נהגים והורידו אותם מהכביש, אך השיירה המשיכה בדרכה, עד למחסום.
ביום שלמחרת המארגנים שיתפו פעולה עם המשטרה וביקשו אישור וליווי ממשטרת אופקים, והשיירות הבאות יצאו לדרך בליווי משטרתי.  
"התכנון היה לגרום לאיחור בהגעה של המשאיות למעבר, כך שהן לא יספיקו להעביר את כל הסחורה המיועדת לרצועה", מסביר עמית שדה מעין הבשור. "כל נהג עושה כמה 'נגלות' ביום ועיכוב יכול לגרום להם לא להצליח להגיע עם הנגלה הבאה. אנחנו חושבים שברגע שאספקת הסחורות לעזה תיפגע – יהיה כבר מי שיפעיל לחץ על משרד הביטחון, שמחויב בהסדרים בינלאומיים להעביר כמות מסוימת של סחורה לרצועה".
וזה הצליח?
"אנחנו יודעים שביום של השיירה שלנו נכנסו לרצועה פחות משאיות בהשוואה לימים הקודמים. אנחנו גם יודעים שלאחרונה משרד הביטחון הביע תמיכה באפשרות של פתיחת מעבר נוסף, כך שנראה שהדברים זזים בכיוון הנכון".
אתם עושים עוד דברים חוץ מהשיירה?

לירז עשור ממבטחים: "כן, יצרנו קשר עם חברי כנסת שיכולים לעזור, תלינו שלטים ברחבי המועצה ופנינו לתקשורת, שפרסמה כתבות על המאבק בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונים ובאינטרנט".   
 מתוכננים צעדים נוספים?
"כמובן. אנחנו לא נעצור ולא נפסיק, עד שמספר המשאיות יצומצם בצורה משמעותית. כרגע אנחנו מתכננים הפגנה גדולה והשבתה של בית הספר".
אתם פועלים בשיתוף עם המועצה?
איריס גלעד דולינגר מדקל: "בהתחלה לא היינו בקשר. השיירה הראשונה שלנו לא הייתה באישור המשטרה ולא יכולנו לערב את המועצה בפעולות לא חוקיות, וגם לא היינו בטוחים שאנחנו והמועצה רואים עין בעין את מטרות המאבק. אבל כן דאגנו לעדכן אותם, וגדי הציע את עזרתו מול המשטרה, במידה ויהיו עצורים. אל שתי השיירות הבאות גדי הצטרף בעצמו ונסע יחד עם התושבים, ובמקביל הזמין אותנו להיפגש איתו. בפגישה הצלחנו להגיע להבנה לגבי המאבק, דרכיו ומטרותיו. לא על הכול אנחנו מסכימים ולא בהכול הוא מסכים איתנו, אבל נוצרה אפשרות לשיתוף פעולה, ואנחנו שמחים עליה ומשתמשים בה".
אסף אסולין מדקל: "אנחנו מבינים שיש דברים שראש מועצה יכול לעשות שאנחנו לא מסוגלים, אבל יש גם דברים שראש מועצה מתוקף המשרה ציבורית לא יכול לעשות - ואנחנו כתושבים כן יכולים. לכל אחד יש את תפקידו במאבק, והמטרה היא משותפת".

עבודה לטווח ארוך

בנוסף  ל"הקרב על הכביש" פועלת קבוצת תושבים נוספת שעוסקת בנושא כביש 232. ז'הן ברמן מאבשלום מספר שהקבוצה החלה בפעילות בפברואר. "נפגשנו בבית של מינה כהן במגן, והחלטנו לפעול בכמה מישורים – יצרנו קשר עם חברי כנסת ושרים, והצלחנו לעניין כמה מהם במאבק שלנו, יצרנו קשר עם עמותת 'אור ירוק' ואנחנו מתכננים אירועים משותפים ביחד. נפגשנו עם תלמידי י"א-י"ב מ'נופי הבשור' ועבדנו יחד איתם על סרטונים מהכביש ועל פעילויות לבני הנוער, ואנחנו בודקים עבודה משותפת עם וויז (waze).
איך וויז יכולים לעזור?
"יש להם מאגר נתונים ענק על כל מה שקורה בכבישים, והם מעבירים חלק מהנתונים למשרדי הממשלה. אם נדע איזה נתונים הם מעבירים, נוכל להשתמש בזה על ידי דיווחים לוויז: נדווח על בורות בכביש, על עיכובים בתנועה, על תאונות - ככה יידעו שמשהו לא בסדר עם הכביש. כרגע אף אחד מאיתנו שנוסע בכביש 232 לא מפעיל וויז כי אין לנו צורך בזה, אבל אם נדע שזה יכול לעזור אז נבקש מהתושבים  לדווח על כל בעיה בכביש".
אתם פועלים בשיתוף עם המועצה?
"כן, אנחנו קבוצה עצמאית שעובדת בשיתוף עם המועצה וגם בשיתוף עם קבוצת התושבים השנייה. כולנו גם חלק ממטה המאבק שהקימה המועצה".
ומה המטרה שהצבתם לעצמכם?
"בטווח המיידי – להפחית את מספר המשאיות על הכביש שלנו, זו הבעיה הדחופה ביותר. אחר כך נטפל גם בבעיות בכביש עצמו, שכבר לא מותאם לאוכלוסייה של המועצה ששילשה את עצמה. זוהי עבודה לטווח ארוך, ואנחנו מכינים את עצמנו לתקופה ארוכה של פעילות. אני מקווה שכל תושבי המועצה יירתמו לעזור". 

מספר המשאיות ירד

נושא הכביש אינו יורד כמובן גם מסדר יומו של ראש המועצה גדי ירקוני. "אנחנו כבר כמה חודשים בשיח אינטנסיבי בנושא הכביש מול משרדי הממשלה כולל ראש הממשלה", אומר גדי. "אנחנו שמחים שגם התושבים פועלים בעניין - מאבק התושבים נותן לנו רוח גבית וזה אמצעי חשוב שיכול ליצור לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות. אנחנו מצדנו פועלים כל הזמן בכל הערוצים לפתור את בעיית הכביש והמשאיות, וגם הקמנו מטה מאבק שחברים בו גם תושבים".
ויש תוצאות?
"כן. חברת נתיבי ישראל (נת"י) התחילה לרבד חלקים מהכביש ממגן עד כרם שלום. הריבוד לא נכלל בתוכניות עבודה של נת"י ומשרד התחבורה, שטענו שממילא הכביש יורחב תוך כמה שנים אז אין טעם להשקיע כסף. אנחנו לא הסכמנו לקבל את זה, וטענו שהמצב התשתיתי החמור דורש תיקון מיידי. דרשנו מהנהלת נת"י לבוא, והם ראו איך הכביש נראה ומיד הקצו לריבוד 12 מיליון שקלים.
"במקביל דרשנו מהמשטרה להגביר את האכיפה. פניתי לראש אגף התנועה במשטרה וביקשתי שיבוא לראות במה מדובר. הוא הגיע והחליט על הגברת האכיפה. ובאמת היה מבצע משמעותי שבמהלכו הורדו מהכביש משאיות לא תקינות וחולקו מאות דו"חות לנהגים. ראינו את ההשלכות במחאה של נהגי המשאיות, ואנחנו יודעים מגורמים במעבר שמאז שהאכיפה הוגברה, מספר המשאיות שמגיעות למעבר ירד באופן משמעותי". 
ומה בנוגע להרחבת הכביש?
"גם כאן הושגה התקדמות. מונו מתכננים ונקבעו לוחות זמנים - עד סוף 2016 יסתיים התכנון וב-2017 יתחילו העבודות. מכיוון שבגזרה הזו הדברים מתקדמים, אנחנו משקיעים כעת את מרב המאמצים בצמצום מיידי של מספר המשאיות ובלחץ לפתיחת מעבר נוסף".
ומה קורה עם זה? 
"אנחנו עובדים מול משרד התחבורה ומול משרד הביטחון. משרד התחבורה אמור השבוע להפעיל את הצו להגבלת שעות הנסיעה של המשאיות המגיעות למעבר כרם שלום בין שבע לתשע בבוקר ובין שלוש לחמש אחה"צ. האכיפה  תתחיל מבית קמה, כך שאלינו המשאיות אמורות לא להגיע בכלל בשעות האלו".
ומה לגבי משרד הביטחון?
"העבודה מולו יותר מורכבת. נפגשתי עם ראש מנהלת המעברים ועם מנהל מעבר כרם שלום ודרשתי תשובות ולו"ז לצמצום מספר המשאיות. יצרנו גם שיתוף פעולה עם מועצה אזורית מרחבים שגם שם סובלים מתנועת המשאיות והוצאנו מכתב משותף למשרד הביטחון לגבי פתיחת מעבר נוסף. התרשמנו ששר הביטחון מבין את הבעיה ופועל כדי לספק לנו פתרונות. אנחנו מצדנו נפעיל את כל הלחץ כדי שזה יקרה".
חפשו בפייסבוק: הקרב על הכביש 232 (העמוד), הקרב על הכביש 232 - הקבוצה
ובאתר המועצה דף הבית← "מטה המאבק על 232"

אין תגובות: