יום ראשון, 11 בספטמבר 2016

"אני יכול לנצח כל אחד"

אדם ברדיצ'בסקי מניר יצחק, אלוף ישראל בטניס כיסאות גלגלים, מייצג את המדינה באולימפיאדה הפראלימפית שנפתחת מחר בריו - ומכוון הכי גבוה שאפשר • יובל רויטמן. צילום: יעקב גפן

מחר, ביום ד' ה-7.9, כשייפתחו המשחקים הפראלימפיים בריו - בלי פלפס ובלי בולט ובלי היוקרה והתהילה של המשחקים האולימפיים שריתקו את העולם באוגוסט - יצעד במשלחת הישראלית, קצת צולע בגלל הפרוטזה, אדם ברדיצ'בסקי (33) מניר יצחק, אלוף ישראל בטניס כיסאות גלגלים. לרגע הזה הוא חיכה כבר ארבע שנים, מהיום שבו התחיל להתאמן בענף.


מה ייחשב בשבילך הישג?
"לעבור את השלב הראשון ייחשב הישג בעבורי. השגתי את הקריטריון לריו כשדורגתי במקום ה-34 בעולם, היום אני מדורג בסביבות מקום 40. בשביל לזכות במדליה צריך לנצח חמישה משחקים וזה בכלל לא פשוט. יש שם שחקנים בעשירייה הראשונה - מבריטניה, הולנד וצרפת, שהם ברמה מאוד גבוהה - אבל אני מאמין שאני יכול לנצח כל אחד".

מהנדס בבוקר, ספורטאי בנשמה
אנחנו נפגשים לשיחה במשרד הצנוע שלו ביח"ם, שם עובד אדם כמהנדס מכונות. "אני משפר ומתכנן כל מיני דברים". כשאנחנו מתיישבים, הוא מסיר את הפרוטזה, 'מתנה' שקיבל בשנת 2007, לאחר שאיבד את רגלו בהתהפכות סירה במהלך טיול בתאילנד (ראו מסגרת). "אני כבר לא זוכר מה זה להיות עם שתי רגליים. אני עושה הכול כרגיל. הרבה פעמים זה קשה ולפעמים אני מעדיף לרכוב על אופניים במקום ללכת ברגל, כדי להקל על העומס. בעיקר קשה לי לעמוד ולהרים את הילדים על הידיים, והם כמובן לא מוותרים לי...".
אדם נשוי להילה ואבא לשני ילדים - ים בן שנתיים וחצי ונטע בן שנה. בחור חסון שהספורט תמיד היה מרכיב מרכזי בחייו. בצעירותו שיחק בקבוצת הכדורגל של המועצה ואל הטניס הגיע רק אחרי הפציעה. 
"בהתחלה שחיתי, לשחק טניס התחלתי רק ב-2012, אחרי אולימפיאדת לונדון. "הרמתי טלפון למועדון ספיבק ברמת גן. הם קיבלו אותי מיד ומאז ועד היום הם מממנים אותי - אימונים, ציוד, נסיעות לתחרויות בחו"ל".
בארבע השנים האחרונות התקדם אדם בדירוג, ואף זכה באליפות ישראל. בדרך הוא שפך ליטרים רבים של זיעה בתוכנית אימונים קשוחה וקפדנית שכוללת לפחות ארבעה אימונים בשבוע. מי שמאמנת את אדם היא עופרי לנקרי, בעברה מקום 3 בארץ בטניס נשים. "היא תותחית אמיתית". בין פעמיים לשלוש בשבוע, אחרי העבודה, עולה אדם על האוטו ונוסע לרמת גן להתאמן. "בשנה האחרונה השתפרתי בכמה דרגות, ביציבות, בטכניקה, במשמעת. זו תוצאה של אימונים קשים". בנוסף לאימונים עם עופרי, לאדם יש מאמן כושר וגם יריב אימונים מצאלים - איתמר גל - שמשחק פעם בשבוע מול אדם בהתנדבות. 




רוצה להגיע לטופ
אדם נוסע לריו כחלק ממשלחת של 40 ספורטאים, במימון של התאחדות ספורט הנכים.  "הייתי שמח שיסקרו אותנו יותר - טניס כיסאות גלגלים זה ממש יפה ומהיר". הנסיעה מרגשת אותו, אבל מבחינת אדם, ההשתתפות באולימפיאדה היא עוד נקודת ציון בדרך לצמרת הענף. "מהרגע הראשון שהתחלתי לשחק הצבתי יעד להגיע לאולימפיאדה, אבל זו רק ההתחלה. אני רוצה להגיע לטופ ולהיות אחד הראשונים בעולם".



הפציעה:
את ספטמבר 2007 אדם והילה לא ישכחו לעולם. זה קרה בטיול הגדול במזרח, במהלך שיט סמוך לאי קופיפי שבתאילנד. השיט אמור היה להיזכר כחוויה טובה ובלתי נשכחת, אך סערה חזקה ופתאומית הפכה את הספינה שלהם שהחלה לטבוע. הילה קפצה למים אך אדם איבד את שיווי המשקל, החליק מדופן הסיפון ונפל למדחף הספינה. 

רגליו של אדם התרסקו בנפילה, פציעתו היתה חמורה ביותר ובשעות הראשונות אף נשקפה סכנה לחייו. למרות החשש שלא יחזיק מעמד, הועבר אדם לבית חולים בפוקט, שם ייצבו הרופאים את מצבו, הצליחו להציל את רגלו הימנית וקטעו את כף רגלו השמאלית. כששב לארץ נאלצו הרופאים להרחיב את הקטיעה עד מתחת לברך.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה