יום ראשון, 16 ביולי 2017

ניפגש באקזיט?

בשלוש השנים האחרונות השתתפו יונתן גבאי, אדיר עידן ודור רובין, שסיימו בימים אלה את כיתה י"ב ב'נופי הבשור', ב'מגשימים' - תוכנית הסייבר הלאומית, שמכשירה אותם לעמוד בחזית ההייטק בעתיד. בשיחת ועידה הם מספרים איך מעבר לידע הטכנולוגי העשיר שרכשו, לימדה אותם התוכנית להתגבר על כל קושי ואתגר • יובל רויטמן



מימין: יונתן, אדיר ודור, באירוע הסיום שנערך ב-18.6 באשדוד
את השיחה עם דור רובין (תלמי אליהו), יונתן גבאי (דקל) ואדיר עידן (יתד) - שמסיימים בימים אלה כיתה י"ב ב'נופי הבשור' ובמקביל את תוכנית מגשימים - תוכנית הסייבר הלאומית - אני מנהל בהתכתבות ווטסאפ קבוצתית. תוך חצי שעה אני מקבל תשובות בצורה בהירה, עניינית ומדויקת. מי אמר שהדור הולך ופוחת?
בסיום כיתה ט' עברו דור, יונתן ואדיר את מבחני המיון הקשים לתוכנית מגשימים והצטרפו לכיתת מצטיינים של 15 תלמידים מהדרום. במהלך שלוש השנים האחרונות נשרו 8 תלמידים ונשארו 7 - ובהם 3 הנציגים מאשכול. 
בשנתיים הראשונות להשתתפותם בתוכנית נסעו השלושה פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ למכללת ספיר. בשנה האחרונה, בכיתה י"ב, נסעו אחת לשבוע. ההסעות מומנו על ידי מגשימים, המועצה וההורים. "כאן המקום לומר תודה למועצה - למנהלת אגף החינוך יעל אדר - על ההשתתפות בעלות ההסעות ועל התמיכה", מוסרים ההורים.
תוכנית מגשימים הוקמה בשנת 2010 ביוזמת קרן רש"י ומשרד הביטחון, והפכה ב-2013 לתוכנית לאומית, שנתמכת על ידי משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, ובשותפות מפעל הפיס, קרנות פילנתרופיות וגופים עסקיים. "ייחודה של מגשימים", נכתב באתר התוכנית, "היא בהזדמנות שניתנת לבוגריה להשתבץ במערכי הסייבר של צה"ל ובכך להבטיח אפיק איכותי ופתח לקריירה מקצועית בתחומי ליבה, בצבא ובתעשייה; שרות ביחידות עילית טכנולוגיות או המשך בעבודה מעניינת ומתגמלת בחברות הייטק מובילות".
את הקורסים בתוכנית, שכוללים, בין היתר, שפות תכנות שונות, תקשורת רשתות ומערכות הפעלה, מעבירים מרצים מובילים בתחומם, שחונכים את התלמידים בפרויקטי הגמר, שאותם הציגו הבוגרים בחודש האחרון באירוע הסיום באשדוד. דור למשל, פיתח נגן לאנדרואיד בשפת  התכנות JAVA שהייתה זרה לו בטרם נכנס לפרויקט; יונתן ואדיר עבדו יחדיו על רשת מאובטחת שאותה תכנתו בשפת C++. 

"לימד אותי ללמוד"

"הלימודים בשנתיים הראשונות היו עמוסים מאוד", מספר דור. "להגיע למכללה פעמיים בשבוע ובנוסף להשקיע שעות בבית בהכנת השיעורים. זמן פנוי לא ממש היה לי, ולעתים זה גם השפיע על הציונים בבית הספר. השנה העומס בתוכנית ירד, מכיוון שהתמקדנו בפרויקטים האישיים. לוח הזמנים היה צפוף פחות והיה לי יותר חופש בניהול הזמן שלי".
אבל דור לא מתחרט על הבחירה שלו: "חוץ מהידע המקצועי, אני חושב שיותר מהכול התוכנית נתנה לי יכולות למידה. אני מרגיש שאני יכול לקחת כל נושא וללמוד אותו בעצמי. התוכנית בהחלט מכינה אותך לעתיד והייתי עושה אותה שוב בלי לחשוב פעמיים".
יונתן מסכים עם דור: "הלימודים בשנתיים הראשונות היו אינטנסיביים למדי, לא היה פשוט לשלב עוד שני שיעורי מגשימים בשבוע בנוסף לבית הספר ולהתמודד עם הלחץ של שיעורי הבית, אך שמחתי להתמודד עם האתגר - במיוחד מאחר והנושאים היו מאוד מעניינים. 
"ההקרבה למען ההשתתפות בתוכנית אף פעם לא הייתה גדולה מדי והייתה בעיקר הקרבה של זמן פנוי ובילויים מדי פעם", ממשיך יונתן. "אני חושב שהתוכנית שיפרה את יכולות הלמידה העצמית שלי, את הסבלנות ואת יכולת ההשקעה בדברים שחשוב לי להשקיע בהם. אין ספק שהרווח עולה על ההקרבה והייתי עושה את זה שוב". 
אדיר מצטרף לשני חבריו: "בתחילת השנה הראשונה היה קשה", הוא נזכר, "כי הייתה דרישה גבוהה מאוד שנגיע לכל השיעורים ושנשלים תוך שבוע את כל העבודות שנתנו לנו. לכן בחודשיים-שלושה הראשונים היה לי קשה לשלב את מגשימים. בשביל לא לפגוע בהישגים הלימודיים, ויתרתי על כל דקה פנויה שהייתה לי לטובת לימודים ועבודות של מגשימים. לאחר שהצלחתי לשלב את מגשימים, לא היה קשה כל כך, רק שבוע עמוס מאוד. 

"התוכנית בהחלט שווה את ההקרבה והמאמץ", מסכם אדיר, "והרווח גדול בהרבה. מעבר לידע הרכב שרכשתי, אני מסיים בידיעה שאני יכול למצוא פתרון כמעט לכל אתגר ומטלה שיתנו לי, שאני יכול ללמוד עצמאית הרבה וכמעט בלי קושי. אז כן, זה בהחלט הכין אותי לעתיד ואני לא מתחרט על שום דקה שהייתי במגשימים, והתאהבתי בתחום שלא הייתי מכיר ללא התוכנית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה