יום ראשון, 22 באוקטובר 2017

נעים להכיר - השינשינים באשכול

הם דחו את הצבא בשנה והגיעו מכל הארץ אלינו למועצה, כדי לעבוד בהתנדבות עם הנוער במסגרת שנת שירות. אלו הם חברי גרעין עודד של בני המושבים, קומונת השומר הצעיר וקומונת ביכורים • יובל רויטמן


גרעין עודד, בני המושבים"אנחנו רוצים להיות חלק מהקהילה, לחנך, לעזור ולתרום"

בגרעין עודד של בני המושבים חברים שמונה קומונרים שגרים במבטחים ומדריכים במושבי המועצה - עתליה אבני (כפר בילו), אביב כהן (מסילת ציון), אופיר אדמוני (נתיב השיירה), אופיר ברקאי (צורן), אלה אשל (כפר מונאש), מאיה קיני (נירית), מאיה בר מאיר (עין איילה) ועינב אטיה (גן נר).
את הבשורה על השיבוץ שלהם באשכול הם קיבלו ב-21.8 ואת החפיפה סיימו ב-7.9. את אשכול יעזבו ב-6 בספטמבר 2018. עם חברי הגרעין עובדים צמוד שני אנשים מרכזיים – עמרי גונן, רכז בני המושבים ונועה קמיל, המנחה. חברי הקומונה משתדלים לחזור הביתה פעם בשבועיים, אבל זה בעיקר תלוי בצורך - "אם יש אירוע, מפעל, סמינר או שצריך לעבוד על משהו אז נשארים".
בימים ראשון עד רביעי אחר הצהריים הם מדריכים במושבים, ובבקרים הם בבתי הספר. יש גם יום רכז ויום הנחיה, סמינרים וכנסים של המועצה, כמו למשל סמינר ארגון למדריכים שהיה לאחרונה. "יהיו גם כנסי ט' והשתלמויות מדריכים וכו'. בפסח יהיה טיול ד'-ו' מועצתי ואנחנו לוקחים חלק בכל מפעלי התנועה: יוסי יפה, טיול חנוכה, סמינר סובלנות, מחנה פסח ז'-ח', מחנה קיץ ד'-ו', מסע פלמ"ח, מסע בעקבות לוחמים לשלום, קורסי מד"צים, מד"מים ומש"צים".
מהי ההתרשמות שלכם עד כה מתושבי אשכול?
"התושבים מאוד חמים והקהילה מקבלת. נותנים ממש הרגשה של משפחתיות ושרוצים שנהיה פה".
למה שנת שירות?
"במהלך שלוש השנים האחרונות רובנו התנדבנו במספר מסגרות במקביל ללימודים, ורצינו שנה שבה נשקיע וניתן את כולנו רק להתנדבות ולתרומה לקהילה. אנחנו רוצים להיות חלק מהקהילה, לחנך, לעזור ולתרום במושבים שבהם אנו נמצאים ובכל המועצה. על הדרך אנו מכירים גם מקומות חדשים ואנשים חדשים ואנחנו מאוד נהנים מזה. אנחנו מקווים שבסוף השנה נסתכל אחורה ונהיה מרוצים מהתהליך שהמושבים עברו ונשאיר גם משהו מאתנו להם".

קומונת השומר הצעיר
"בחרנו בשנת שירות מתוך אמונה שהנוער הוא עתיד עולמנו ועתיד לחברה מתוקנת ונכונה"

ארבעה קומונרים של השומר הצעיר פועלים במועצה - ניר (קיבוץ ברקאי), קרן (נהריה), סילאן (כרכור) ואהד (כפר מנחם). הארבעה הם חלק מקומונה גדולה של 14 צעירים מכל רחבי הארץ שיושבת בבאר שבע, וחבריה פועלים ברחבי הדרום. את השנה הם התחילו באמצע יולי, בקורס הדרכה, ולקומונה עברו בסוף אוגוסט. שבוע העבודה שלהם מתחלק לימי משימה - שמוקדשים לפעילות חינוכית בקיבוצים ובקן האזורי, וימי הכשרה - שמוקדשים לחיי קומונה ולהדרכה משמעותית.
"ריבוי המסגרות מעניק לנו מפגש רחב עם החניכים ואנחנו זוכים להיות חלק בחייהם, ובסופי השבוע אנחנו לרוב פשוט ביחד בקומונה ולעתים יוצאים לסמינרים, טיולים ומחנות - ששם אנחנו אחראים על כל נושא ההדרכה. בנוסף אנחנו לוקחים חלק בצוותים ארציים שונים, שעוסקים בין היתר במחאות חברתיות ובשילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בתנועה ובחברה. הביתה אנחנו חוזרים לרוב אחת לשבועיים".  
מהי ההתרשמות שלכם מאשכול עד כה?
"התרשמנו לחיוב מכך שהמועצה נתמכת ותומכת בתנועות נוער ושהחינוך הבלתי פורמלי הוא חלק בלתי נפרד מהמועצה. יש כאן הרבה אנשים שהנושא של חינוך בלתי פורמלי ותנועות נוער חשוב להם, והם מובילים אותו להיות מה שהוא כיום. גם בקיבוצים השונים וגם במועצה פגשנו אנשים חמים שאוהבים  להושיט יד, פגשנו נערים ונערות עם רצון עצום לעשייה ולהשפעה על חייהם ועל חיי הקהילה, נוער שבוחר בהדרכת ה'אחים הקטנים', דור ההמשך. בנוסף התרשמנו מאוד מהשדות החרושים והיפים המקיפים פה כל קיבוץ ומושב".
למה שנת שירות?
"אנחנו מאמינים שהשנה הזאת יכולה להעצים ולפתח אותנו מבחינה רגשית, אישית וחברתית. ובעיקר, בחרנו בשנת שירות מתוך אמונה שהנוער הוא עתיד עולמנו ומפתח לחברה מתוקנת ונכונה. אנחנו מאמינים בנוער וביכולת שלנו ושל התנועה לשנות ולהשפיע. בגלל שכולנו גדלנו בשומר הצעיר, אנחנו יודעים מה דמות שכזו יכולה לעשות לילדים - החיים שלנו השתנו בזכות אנשים כאלה. השנה למשל נפתחו חמישה קנים חדשים בזכות כמות הנוער שבחר לצאת לשנת שירות בשומר הצעיר".

קומונת ביכורים"אנחנו אחים בוגרים ואוזן קשבת לצעירים שבאו לכאן להגשים את החלומות שלהם"

שמונה צעירים גרים בקומונה בכפר הנוער למצוינות באמנות 'ביכורים' שב'נופי הבשור' - שישה בשנת שירות ושניים בשירות לאומי: גל בר-נס (הוד השרון), גיל אזוב (קיבוץ נען), שגב סיני (ורד יריחו), אמיר לוין (קיבוץ צרעה), אוריאל קדם (כפר חיים), עמר בינשטוק (תל אביב), יובל שטרן (לבון) ואלמה שיק (תל אביב). הם התחילו ב-1 באוגוסט ויסיימו בסוף יולי 2018. את השמונה מלווה תמר קדם סימן טוב, מנהלת ההדרכה והאמנויות בכפר והממונה על הצוות החינוכי והמקצועי.
"קודם כל אנחנו מדריכים צעירים ומשמשים אוזן קשבת לחניכים שיצאו מהבית בשביל להגשים את החלומות שלהם וצריכים להתמודד גם עם עשייה מוזיקלית ואמנותית, עם קשרים חברתיים ובכלל עם מה שעובר על בני נוער בגיל ההתבגרות. בנוסף יש לנו תפקידי רוחב - חלקנו בתחום המוזיקלי, חלק בתחום החברתי וחלק בתחום האמנות. אנחנו גם עושים תורנויות מטבח, השכמות וכיבוי אורות לחניכים ועוזרים לצוות הבוגר במשימות השונות.
"כמו כן, בתור קומונה אנחנו אחראים לציין בצורה יצירתית את החגים והמועדים עבור כל הכפר. שני האירועים המרכזיים פה הם אירוע חורף ואירוע קיץ, שבהם החניכים מציגים עבודות ותוצרים שלהם בצד המקצועי. אנחנו מלווים אותם בתהליכי היצירה ובצוותי העבודה שקמים לכבוד האירוע. יש לנו גם טיולים כפריים, ופעם בחודש נשארים בסוף השבוע כל החניכים והצוות לשבת כפר משותפת".
מהי ההתרשמות שלכם עד כה מאשכול?
"אנשים אוהבים וחמים שמוכנים לעזור ולתרום. סביבה שקטה ורגועה. חברה מקבלת ומכילה. לא הכרנו את אשכול לפני זה - וזה פשוט מקום מדהים".
למה שנת שירות?
גל: "ההרגשה המטורפת הזאת של לקום כל בוקר ולדעת שכל יום אלמד משהו חדש, גורמת לי להתמכר. לדעת שיש לי את היכולת להעביר לבני הנוער פה כלים שרכשתי ולהיות שם בשבילם - בשבילי זה כל העולם. זו הסיבה שאני עושה שנת שירות, כי אני יכולה לעזור, אני יכולה לתמוך, אני יכולה להיות כל העולם בשביל מישהו - והם הופכים לכל העולם בשבילי. וזה מרגש כל פעם מחדש. זאת הסיבה שאני פה, וזאת הסיבה שכדאי לעשות שנת שירות, בשביל רגעים כאלה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה