יום שני, 19 בפברואר 2018

הורים מהשטח

מסיבות הסילבסטר שנחגגו בסוף השנה הבהירו שוב עד כמה חיונית נוכחותה של סיירת "הורים ערים" בשטח. בכל אתר, שעה ומזג אויר (כן, אפילו בשלוש לפנות בוקר, בשתי מעלות, באמצע שומקום) הם משדרים לבני הנוער שיש על מי לסמוך • תם פרחי



השיחה שלי עם רכזי הסיירת ענת מורד (שדה ניצן) ואיתי מנור (שדה אברהם) על חוויות הסילבסטר האחרון מתחילה בכלל במחמאות: "בסיורים שלנו אנחנו פוגשים את הנוער של אשכול ובאופן כללי גאים להגיד שיש לנו נוער מקסים, איכותי ומכבד. ברוב המקרים מדובר בבני נוער שאפשר לסמוך עליהם ושמתנהגים בצורה אחראית. בדרך כלל ליד כל נער ששתה נמצא מישהו שלא שתה, מלווה אותו ותומך בו במקרה הצורך. יחד עם זאת, הם עדיין נערים וצריכים אותנו שנהיה שם בשבילם".    
והם אכן שם בשבילם. כבר יותר משנתיים שבאשכול פועלת סיירת מסורה של "הורים ערים". 15 המתנדבים בסיירת מתגייסים שוב ושוב להפגין נוכחות של מבוגרים משמעותיים במקומות הבילוי של בני הנוער במועצה. בקיץ הם יוצאים לסיורים שוטפים בימי חמישי ושישי ולאורך כל השנה מגיעים למסיבות ולאירועים לפי הצורך. כך עשו גם בליל הסילבסטר האחרון. 

לא במקום הורים

את הלילה שבין 2017 ל-2018 העבירו מתנדבי הסיירת בשתי מסיבות סילבסטר שונות. בשתיהן היו מספר אירועים חריגים שחייבו אותם להגיש עזרה ראשונה לנערים. מלבד המתנדבים בסיירת לא נכחו במסיבה מבוגרים, לא כל שכן מבוגרים אחראיים. על דבר המסיבה נודע למתנדבי הסיירת, בין השאר, דרך בני הנוער עצמם.
ענת: "החשדנות שהייתה להם כלפינו בהתחלה התפוגגה לגמרי והיום הם מעריכים את הדאגה והאכפתיות שלנו. ברוב המקרים הם מאוד שמחים לגלות שיש בשטח מבוגר שיכול להגיש להם עזרה".

השאלה היא האם ההתגייסות שלכם לא פותרת את ההורים מהאחריות הטבעית שלהם? 
איתי: "לי ברורה האחריות שלי כהורה בסיפור הזה ואני לא מתעניין במה שהורים אחרים חושבים. אנחנו לא שוטרים ולא מחנכים, אנחנו שם כדי שהילדים של כולנו יבלו וייהנו בסביבה בטוחה ויחזרו הביתה בשלום".
ענת: "כבר קרה שהורים באו אלינו בטענות למה לא מנענו קטטות או הפרדנו בין נערים שהתקוטטו. אנחנו נגיש סיוע לבני הנוער ונתערב אם יהיה בכך צורך, אך רק בהתאם ליכולתנו ומבלי לסכן את עצמנו. לא נחסום קטטות בגופנו וגם לא נסיע הביתה נער שיכור שההורים שלו ישנים. הציפייה שלנו היא שלא נהיה המבוגר האחראי היחיד בשטח אלא שההורים שהילדים שלהם משתתפים במסיבה ייקחו על עצמם את האחריות, בתורניות שיעשו ביניהם או בכל דרך אחרת".


מה שקורה בסיירת, נשאר בסיירת

סיירות הורים המסתובבות בין מוקדי הבילוי של בני הנוער הן לא המצאה מקומית אבל אין ספק שבאשכול מדובר בסיפור הצלחה. בסיירת הצליחו לפצח את הגבול שבין מעורבות להתערבות ומקפידים שלא לחדור בהפגנתיות למרחבי הבילוי של הנערים ולהפריע להם.
איתי: "מבחינתי סוד ההצלחה כפול: קודם כל הדיסקרטיות המלאה שאנחנו פועלים בה – מה שקורה בסיירת נשאר בסיירת, אין רכילות ואין הדלפות (למעט מקרים ספציפיים שמחייבים את הטיפול של הגורמים המוסמכים). הדבר השני הוא מידת ההתערבות הנמוכה שלנו בנעשה במסיבות. אנחנו נמצאים שם אבל בצד, בלי ביקורת או שיפוטיות".
ענת: "מבחינתנו העובדה שבני הנוער פונים אלינו מיוזמתם ומבקשים שנהיה נוכחים במסיבות שלהם היא הסימן הכי ברור לאמון בינינו. בעצם הנוכחות שלנו אנחנו נותנים להם תחושת ביטחון והרגשה שדואגים להם ואוהבים אותם ללא תנאי. ובצד הליווי שלנו, אולי כדאי שבאשכול גם נתחיל להשקיע מחשבה במתן אלטרנטיבה לתרבות בילוי לילית שבה פעמים רבות האלכוהול נמצא במוקד".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה